Ensituntuma: Isuzu D-Max on rouhea työjuhta

Suomessa rekisteröitiin viime vuonna yhteensä 1434 pick-upia. Näistä 94 oli Isuzun D-Maxeja eli 6,6 %. Maahantuoja on asettanut tavoitteeksi nostaa markkinaosuuden 10-15 % tasolle. Osuutta lähdetään tavoittelemaan uuden mallin päivityksillä, jotka ovat saaneet vaikutteensa miekkavalaasta. Kolmesta vuodesta viiteen vuoteen pidentynyt takuuaika lupailee myös hyvää.

Isuzu on japanilainen ajoneuvojen ja dieselmoottoreiden valmistaja. Sen mallistoon kuuluvat pick-upin lisäksi SUV-malli sekä raskaampaa kalustoa. Suomen markkinoille merkiltä tulee kuitenkin vain avolavamalli D-Max, joka valmistetaan Thaimaan tehtailla. Euroopan markkinoilla D-Maxin pärjäämisestä kertoo se, että joka seitsemäs pick-up on Isuzu D-Max.

Uuden muotoilun lisäksi parannuksia on tehty auton salonkikelpoisuuden hyväksi. Ilmanvastuskertoimen madaltuminen parantaa polttoaineen kulutusta, suorituskykyä ja ohjaamon melutasoa. Sisätiloihin on ilmestynyt saataville uusi seitsemän tuumainen kosketusnäyttö ja peruutuskamera sekä mukavuustekijöitä tuovat uudet pehmeät materiaalit. Lisäksi autoon on saatavilla enintään kahdeksan kaiutinta, joiden äänenlaatu on parantunut edeltäjästä.

Uudessa D-Maxissa on kokonaan uusi voimalinja. Uusi dieselmoottori (164 hv) on Isuzun omaa käsialaa. Edeltäjään nähden moottorin tilavuus on pienentynyt 2,5 litrasta 1,9 litraan ja massa on keventynyt 50 kiloa. Isuzulle tyypillisesti moottori on varustettu diesel-partikkelisuodattimella ja NOx -partikkeliloukulla, jolloin AdBlue-lisäainetta ei tarvitse käyttää. Moottorin pariksi on kehitetty lisäksi uusi vaihteisto, joka on valittavissa joko kuusivaihteisena automaattina tai manuaalina.

Uusi haastavamman maaston käyttökelpoinen varuste on mäkilähtöavustin. Järjestelmä auttaa kuljettajaa valvomalla auton valumista taaksepäin, kun ajetaan jyrkkään mäkeen, jonka kaltevuus on vähintään 10%. Toinen uutuus on alamäkihidastin, joka auttaa kuljettajaa kontrolloimalla jarruja ja säilyttämään jatkuvan renkaiden pyörimisen jyrkissä ja liukkaissa alamäissä. Vaihtelevissa maastoissa auttaa myös vetotavan asetukset, jotka tarjoavat takavetoisuuden lisäksi sekä nopean että hitaan nelivedon. Käyttökelpoisuutta lisää myös 3500 kilon jarrullinen vetokyky.

Ajamisessa korostuu rouheus ja työkonemaisuus. Ohjaus on tuntuva, melutaso kohtuullinen ja alusta valmiina selviytymään haastavistakin maastoista. Nopean nelivedon turvin ajotien vaihtuminen peltoaukeaksi ei ole D-Maxille temppu eikä mikään. Kaasunvasteessa on pieni viive, mutta vaihteiston ilmoitetaan olevan oppiva, eli se muuttaa käytöstään ajotavan mukaan.

D-Maxin voi valita joko kaksipaikkaisena Space Cap -versiona, jolloin takatila on tavaroita varten ja varustettu kaappariovin. Toinen vaihtoehto on 25 senttiä pidempi Double Cap, jolloin autossa on tilavat paikat viidelle. Isuzu D-Maxin hinnat alkaen malli on Space Cab 1,9 TDi 4WD 6MT LX, joka maksaa 29 995 €.

Kuvat: Mia Pelttari