Ensituntuma: Hybriditekniikalla maustettu Peugeot 3008 ­on leijonaperheen uusi tehokuningas

Peugeot sähköistää monien muiden valmistajien tapaan mallistoaan tällä hetkellä vauhdilla. Hybriditekniikan myötä 3008 sai myös odotetun nelivedon.

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Emme tykänneet

Jarrutuntumasta

Hinta alkaen 49 388 €

Yhä useammalta merkiltä löytyy mallistostaan hybriditekniikkaa sisältäviä versioita. Sähköistäminen tuo mahdollisuuden säästää polttoainekuluissa, mutta monissa tapauksissa sähkötekniikkaa sisältävät mallit sijoittuvat malliston yläpäähän myös suorituskykynsä osalta. Näin on esimerkiksi ensimmäisenä tarjolle tulevasta Peugeot 3008 lataushybridistä.

Vuodesta 2016 markkinoilla ollut 3008 on saanut tähän saakka pärjätä vain etuvedon turvin. Hybridiversio tuo kuitenkin muutoksen tähän asiaan ja muhkeasti muotoiltu katumaasturi saa sähkömoottorin taka-akselille. Takana sijaitsevan sähkömoottorin lisäksi polttomoottorin ja automaattivaihteiston välistä löytyy yksi sähkömoottori. Näiden kolmen moottorin yhteistehot (220 kW (299 hv)) nostavat 3008 Hybrid4 -nimellä kulkevan mallin toistaiseksi Peugeotin tehokkaimmaksi koskaan valmistamaksi sarjatuotantoautoksi. 3008 saa pitää titteliä kuitenkin vain hetken, sillä Peugeot Sport -osastolta on tulossa nelivetoinen ja arvioiden mukaan noin 300 kW (408 hv) tarjoava versio 508:sta, mutta se ansaitsee oman tarinansa aikanaan.

Akun varauksen ja ajotilanteen salliessa 3008 Hybrid4 etenee takavetoisena. Takamoottori toimii kiinteällä välityksellä ja tarjoaa sen vuoksi paremman energiatehokkuuden kuin polttomoottorin ja vaihteiston välistä löytyvä etumoottori, jonka voima välitetään aina kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kautta. Etusähkömoottori otetaan käyttöön kuljettajan pyytäessä enemmän tehoa, tai esimerkiksi liukkaissa olosuhteissa. Toteutus siis mahdollistaa nelivedon käytön myös pelkällä sähköllä ajettaessa.

Ratin takaa 3008 tarjoaa jämäkän perusolemuksen. Ohjauksessa on annos jäykkyyttä, mutta tuntuma ei mene turhan keinotekoiseksi. Lisätekniikan tuoman massan huomaa pintakovuutena ja toisaalta vauhdin kasvaessa korin isompina liikkeinä. Massa huomioiden auton ajettavuutta voi pitää luokassaan hyvänä.

Bruttokapasiteetiltaan 13,2 kWh:n akusto tarjoaa WLTP-syklin mukaan 63 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Käytännössä lukema tuntuu asettuvan noin 50 kilometriin ja todella yrittämällä voi päästä lähemmäksi luvattua. Tämä on kuitenkin useimmille autoilijoille tarpeeksi kattamaan ainakin ison päivittäisistä autoiluista. Nopeimmillaan lataaminen onnistuu 7,4 kW yksivaihelaturilla vajaassa kahdessa tunnissa tyhjästä täyteen.

Suorituskyky pelkällä sähköllä on miellyttävän vaivatonta. Takamoottorin kiinteän välityksen ansiosta veto on sähköllä edetessä katkotonta, mikä tekee etenkin pysähtelevästi ajosta kaupungeissa ja taajamissa huomattavasti polttomoottorisisaria mukavampaa. Pelkällä sähköllä pystyy parhaimmillaan ajamaan 135 km/h.

Polttomoottorin käynnistymistä ei tasaisen ajon aikana juuri huomaa muusta kuin ajovaihteen viereen tulevasta numerosta, joka tai energiakaaviosta. Jos polttomoottori tulee mukaan kesken kovimman rasituksen, huomaa lisävoiman saapumisen pienenä nykäyksenä. Kun polttomoottori on mukana menossa, liikahtaa 3008 todella ripeään tahtiin, mutta kovissa kiihdytyksissä vaihteiston vaihdot tuntuvat ohjaamossa varsin selkeästi.

Toinen hiomista kaipaava kohta on monien muiden hybridien ja sähköautojen tapaan jarrutuntuma. Tasainen ja pehmeä hidastaminen vaatii opettelua, sillä jarrupolkimen ensimmäisten senttien liike on jousimainen ja sillä säädellään energian talteenoton voimakkuutta ilman muutosta polkimeen käytettävässä voimassa perinteisen jarrutuntuman tapaan.

Peugeot 3008 Hybrid4 tuntuu muista hiljattain ajamistamme Peugeotin sähköistetyistä malleista (208, 2008 ja 508) hiotuimmalta kokonaisuudelta. Sähköisyys ei vaadi suurempia kompromisseja, ja vastapainona on mahdollisuus taloudellisempaan sekä suorituskykyisempään autoiluun. Toki myös hinta nousee muun malliston yläpuolelle, mutta toisaalta monet saman teholuokan vaihtoehdot sijoittuvat vielä korkeammalla.

Peugeot 3008 Hybrid4
Polttomoottori
1 598 cm3, R4 turbo
Teho 147 kW (200 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 300 Nm / 3 000 r/min
Sähkömoottori edessä
Teho
81 kW (110 hv)
Vääntö 320 Nm
Sähkömoottori takana
Teho
83 kW (113)
Vääntö 166 Nm
Yhteisteho 220 kW (299 hv)
Yhteisvääntö 520 Nm
Akkukapasiteetti 13,2 kWh (käytettävä 10,4 kWh)
Toimintamatka sähköllä 63 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,9 s
Huippunopeus 235 km/h (sähköllä 135 km/h)
Yhdistetty polttoaineenkulutus 1,3 l/100 km
CO2-päästöt 30 g/km
Yhdistetty energiankulutus Ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 447 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 620 mm, akseliväli 2 675 mm
Omamassa 1 915 kg
Perävaunumassa jarruin 1 250 kg
Tavaratila 395-1 357 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää:
Ensituntuma: Peugeot e-208 GT – sähköllä malliston lippulaivaksi
Ensituntuma: Peugeot e-2008 – sähköä suosikkiluokkaan
Ensituntuma: Peugeot 508 SW Hybrid – odotettu sähköistyminen​​​​​​​

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin uusi tv-kausi käynnistyy sunnuntaina 15.3. tutulla ohjelmapaikalla klo 22.35 MTV3-kanavalla.