Ensituntuma: Audi viilaa suosikkimalliaan – tähtäimessä premium-segmentin kärki

Audi esitteli nykyisen A3-sukupolven vuonna 2013. Nyt malli saa uudistuneen ilmeen ja päivitettyä tekniikkaa suosion takaamiseksi.

Suomeen elokuussa
Hinta alkaen 27 997 €

Audi A3 on kokenut varsin perinteisen faceliftin. Auto ulkoilme on saanut piristystä aikaisempaa matalampien ajovalojen ja erottuvamman maskin avulla. Myös takana valojen ilme on hieman päivittynyt. Valoiksi on ensimmäistä kertaa tarjolla myös Matrix LED -ajovalot.

Sisätiloissa on hieman enemmän uudistuksia. Tarjolla on muista konsernin tuotteista tuttu 12,3-tuumaisella näytöllä toteutettu virtuaalinen mittaristo. Keskikonsolista löytyy vakiovarustukseen kuuluva 7-tuumaisella näytöllä varustettu MMI-järjestelmä, jonka käyttöliittymää on päivitetty. Lisäksi tarjolla on MMI navigation ja navigation plus -järjestelmät, jotka tuovat mukanaan lisää ominaisuuksia kuten MMI touch -kosketuslevyohjauksen. Tarjolla on myös aiempaa laajemmat yhdistettävyyspalvelut, joiden myötä näytölle on saatavilla näkymät Google Earth ja Google Street View -palveluista. Lisäksi Apple CarPlay ja Android Auto mahdollistavat älypuhelimen peilauksen ja käytön auton näytöltä.

Myös auton turvajärjestelmät ovat ottaneet askeleen eteenpäin. Järjestelmät ovat isommista malleista tuttuja kuten automaattinen jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutusjärjestelmä, aktiivinen kaistavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin sekä alle 65 km/h nopeuksissa toimiva ruuhka-avustin.

Myös voimalinjastoon on saatu uutta verta. Malliston aloittavana versiona on ensimmäistä kertaa A3:n keulalla nähtävä 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo. Tämän lisäksi bensapuolella on tarjolla sylinterienlepuutuksella varustettu 1,4-litrainen 150-hevosvoimainen TFSI, ja uudistunut 2,0-litrainen TFSI 190-hevosvoimaisena. Dieselmallisto koostuu 1,6-litraisesta (110 hv) ja 2,0-litraisen kahdesta tehoversiosta (150 ja 184 hv). Ympäristöystävällisimpiä malleja ovat 110-hevosvoimainen A3 g-tron maakaasuversio (CO2 89 g/km), ja 204 hevosvoimaa tarjoava A3 e-tron pistokehybridi (CO2 35 g/km).

Kovin yleisen trendin mukaisesti myös Audi haluaa kertoa autonsa olevan sporttinen ja hauska ajaa. Ensimmäisenä ajoon valikoituu kolmisylinterisellä moottorilla varustettu versio. Sen alusta antaa jämäkän vaikutelman, mutta siinä ei kuitenkaan ole turhaa pintakovuutta. Saksan tasaisilla pinnoilla kokonaisuus on erittäin miellyttävä. Moottorin ääni ja värinät on eristetty todella hyvin, eikä kolmisylinterisyyttä huomaa kuin vasta korkeilla kierroksilla. Voimavarat riittävät oikein hyvin normaalin liikenteen rytmissä pysymiseen.

Pienellä viilauksella A3 on saanut sopivasti piristystä. Monet uudistuksista kuitenkin vaativat lisävarustelistan selaamista, mikä puolestaan nostaa helposti hintaa huomattavasti lähtötasoa korkeammalle.

Palaamme eri mallien ajotunnelmiin laajempien koeajojen merkeissä.

Paikalla on ajettavissa kaikki korimallit 3-ovista lukuunottamatta

Kuvat: Mikko Autio