Ensikoeajossa Alpeilla Skoda Octavia RS 4x4

Skoda on kompaktien autojen luokassa Euroopan eniten myyty neliveto. Mallisto laajenee entisestään, kun Octavian suosittu RS-mallisto saa täytettä nelivetoisesta versiosta.

Hinta alkaen 37 478 €

Skoda on yksi Suomalaisten nykysuosikeista ja Octavia piti kärkipaikan ensirekisteröinneissä viime vuonna. Tilavan ja käytännöllisen malliston rinnalla on myös kilpailukykyisesti hinnoiteltu ja kovaan suosioon noussut RS-mallisto. Alunperin pelkästään etuvetoisten mallien yhteydessä käytetty RS-merkintä sai hiljattain rinnalleen myös dieselversion yhteyteen nelivedon. Kävimme tutustumassa tähän uutuuteen Itävallassa, ja olipa paikalla juuri Monte Carlossa rallikauden avannut suomalainen rallilupaus Esapekka Lappi.

Esapekka Lappi ajaa WRC2-sarjaa Skoda Fabia R5 -autolla. Octavia RS 4×4:stä hän haluaisi saada ajonvakautuksen kokonaan pois päältä

Pitävällä alustalla nelivetoinen RS ei juurikaan eroa etuvetoisista sisaristaan. Neliveto tuo toki hieman lisäpainoa, mutta ratin takana tätä on vaikea huomaa. Muuhun mallistoon verrattuna RS on hieman matalampi ja alusta on jämäkämpi. Tämän huomaa myös paikoin heikkokuntoisilla alppiteillä.

Nelivedon toimivuuden testaamiseksi pääsimme kokeilemaan autoa myös jääradalla. Siellä ero etuvetoiseen versioon on luonnollisesti selkeä. Octavian neliveto on toteutettu sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Uusimman sukupolven järjestelmä välittää aina liikkeellelähdöissä vetoa taakse, mikä helpottaa ja nopeuttaa lähtöjä etenkin jäisellä pinnalla. Ajon aikana järjestelmä pystyy välittämään yli puolet voimasta taakse, joten autosta löytyy myös pientä yliohjaavaa luonnetta. Lisäksi ajonvakautusjärjestelmän pystyy kytkemään ESC Sport -tilaan, mikä antaa kuljettajalle enemmän vapauksia nauttia auton ominaisuuksista.

Suhteellisen liukkaalla jääradalla kitkarenkain ajettaessa oli helppo huomata voiman jakautuminen tilanteesta riippuen. Autoa pystyy viemään sopivassa pienessä luisussa liukkaalla pinnalla. Kun ohjauskulma alkaa poiketa suuremmin menosuunnasta, vetoa siirretään enemmän eteen ja ajonvakautus alkaa hidastamaan vauhtia. Auto kuitenkin mahdollistaa RS-merkille sopivasti hauskanpitoa ympäristön sen salliessa.

Lähinnä mieleen tulee, että auto sietäisi enemmänkin tehoa. Nykyisellään 2,0-litraisesta TDI-moottorista puristetaan 184 hevosvoimaa, mikä ei nykymittapuulla vielä anna kovin sporttista suorituskykyä. Lisäksi sama teknikkaa on saatavissa muillakin varustetasoilla, joten RS-jää itsekin lähinnä vain varusteversioksi. Muutamat lisähevoset pellin alla tekisivät parempaa kunniaa RS-merkille.

Palaamme nelivetoisen perhesportin koeajoon kotimaan kamaralla.

Kuvat: Mikko Autio