Ajossa Subarun malliston uusi lippulaiva – ”Helposti lähestyttävä kokonaisuus”

Uusi Subaru Outback ei loista yksittäisillä osa-alueilla, mutta se on tasainen suorittaja ja helposto lähestyttävä kokonaisuus. Subarun tavoitteet Outbackille ovat kovat. Teknavi kävi Kööpenhaminassa ottamassa tyypit uutuudesta.

Subarun myynti on Suomessa pysynyt viime vuodet varsin tasaisesti noin tuhannen auton paikkeilla. Markkinaosuudella mitattuna tämä tarkoittaa noin 1,0 prosentin osuutta. Kuluvalle vuodelle Subaru hakee suurta parannusta lukuihin sillä tavoitteena on 1500 auton myynti ja siten noin 1,3 prosentin markkinaosuus.

Tässä tavoitteessa uudistunut mallisto on kriittinen tekijä. Subaru esitteli uudistuneen Foresterin muutama viikko sitten ja nyt oli kokonaan uuden Outbackin vuoro. Näille molemmilla on kaavailtu noin 650 kappaleen vuosimyyntiä. Maahantuojan mukaan uusien mallien ennakkomyynti on lähtenyt hyvin käyntiin. Lisäksi Subarun kehitystä tukee viime vuosina tasaisesti nousussa ollut nelivetoisten autojen osuus. Kuluvan vuoden aikana nelivetoisten autojen osuus onkin ollut kokonaismyynnistä lähes 20 prosenttia.

Outback on Subarun malliston lippulaiva ja siten tärkeä malli. Subaru on esitellyt aina uusimmat tekniset ratkaisut Outbackissa ja nyt uutuutena on vuorossa Subarun EyeSight-järjestelmä. Stereokameroihin perustuva liikennettä valvova järjestelmä varoittaa kuljettajaa edessä olevasta esteestä, ja suorittaa tarvittaessa automaattisen hätäjarrutuksen.

Muuten ulospäin näkyvät muutokset ovat suhteellisen hillittyjä. Edeltäjän kanssa autossa ei kuitenkaan juuri ole yhteisiä komponentteja ja parannukset onkin aloitettu korirakenteista lähtien. Korin vääntöjäykkyys on parantunut huomattavasti ja samalla kevyempien materiaalien myötä omamassa on laskenut. Myös äänieristystä on parannettu rakenteista lähtien. Samoin sisustukseen on kiinnitetty aikaisempaa enemmän huomiota ja laatuvaikutelma on parantunut.
Uusi Outback on tasapainoinen kokonaisuus ja luo hyvän pohjan Subarun kasvutavoitteille.

Tykkäsimme

Vaihteistosta

Moottorista

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Ohjauksen keskialueesta

Kosketusnäytön käytettävyydestä

MIKÄ Subaru Outbackin viides sukupolvi. Edeltäjään verrattuna kasvua on tapahtunut sekä pituudessa että leveydessä.

KENELLE Subarun omistajat ovat varsin merkkiuskollisia, mutta uudella Outbackilla yritetään houkutella merkin pariin uusia crossover-luokan autoista kiinnostuneita. Säännöllisesti maaston puolella vierailevat, tai paljon kärryjä vetävät ovat Subarun kohderyhmää. Dieselmallin vetokyky on 1800 kiloa.

AJETTAVUUS Ajettavuuteen on haettu vaikutteita vuosi sitten esitellystä urheilumalli WRX STI:stä. Ohjausvälitystä on nopeutettu, ja sekä koria että alustaa on jäykistetty kallistelun kaitsemiseksi. Alustassa ei kuitenkaan ole havaittavissa pintakovuutta ja esimerkiksi hidastetöyssyt ylittyvät erittäin nätisti. Ohjaus on varsin herkkä ja se yhdistettynä keskialueen tunnottomuuteen aiheuttaa ajoittaista vaeltelua kaistalla, jos kuljettaja ei ole jatkuvasti tarkkana.

SUORITUSKYKY Bokseridiesel on käynyt läpi muutoksia ja nyt teholukema on tasan 150 hevosvoimaa. Moottorin parina Outbackissa toimii aina portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto. Kiihtyvyys on CVT-vaihteistolle tyypillisesti hyvin tasaista ja ohjelmoituja vaihteita käytettäessä vaihdot ovat nopeita. Varsinaista urheilullisuutta dieselmoottori ei tarjoa, mutta kokonaisuudessaan suorituskyky on vaivaton. Maastoajoon auton toimintaa säätävä X-Mode-asetus kuuluu vakiovarustukseen.

TILAT Kasvaneiden mittojen myötä sisätiloihin on tullut parannusta. Edessä on väljää ja ajoasennon saa säädettyä hyväksi. Takapenkkiläisillä on kohtuullisesti polvitilaa, mutta varvastilaa jää harmittavan vähän. Myös tavaratila on kasvanut ja laajennettuna se on nyt luokkansa kärkitasoa 1 848 litralla.

MALLISTO Outbackin mallisto koostuu kahdesta moottorista ja kolmesta varustetasosta. Dieselin lisäksi tarjolla on 129 kW (175 hv) tehoinen 2,5-litrainen bensiinimoottori. Molempien parina toimii aina CVT-tekniikalla toteutettu Lineartronic-automaattivaihteisto. Varustetasoja ovat Base, Ridge, ja Summit. Perusvarusteluun kuuluu muun muassa automaatti-ilmastointi, peruutuskamera, 6,2-tuumainen keskusnäyttö ja kuljettajan sähkösäätöinen istuin. 2000 eurolla saatava seuraava taso tuo mukanaan esimerkiksi nahkaverhoilun ja avaimettoman käytön. Summit kustantaa päälle vielä reilun 5000 euroa ja se tuo mukanaan muun muassa Harma/Kardonin audiojärjestelmän, navigaattorin ja kattoluukun.

Subaru Outback 2,0 TD
Hinnat alkaen 41 339 € (bensiini) ja 44 734 € (diesel)
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) 3 600 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 600-2 800 r/min
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 192 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 6,1 l/100 km
CO2-päästöt 159 g/km
Mitat Pituus 4 815 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 745 mm, Omamassa 1 676 kg
Tavaratila 559-1848 l
Lisätietoja Subaru Nordic AB www.subaru.fi

Edessä on hyvin tilaa ja ajoasennon saa säädettyä kohdalleen. Ohjaamo on kokonaisuudessaan selkeä, joskin multimediajärjestelmän valikkorakenteisiin tutustumisessa menee hetki. Vakiovarusteena tuleva EyeSight tekee tarvittaessa automaattisen hätäjarrutuksen ja pystyy välttämään kolarin parhaimmillaan vielä 50 km/h nopeudesta. Ratissa on nykytyyliin varsin paljon nappuloita, mutta hetken opettelun jälkeen käyttö on sujuvaa. Takana on hyvin polvitilaa, mutta varvastila loppuu isommilla kengillä kesken. Lisäksi reisitukea saisi olla enemmän. Tavaratila on kasvanut hieman edeltäjästään ja se on käytännöllisen muotoinen. Tuulilasin sisäpuolella sijaitsevat stereokamerat tarkkailet liikennettä ja auton eteen tulevia esteitä. Outback on aina automaattivaihteinen ja vakiovarustukseen kuuluu myös vaihdekepin vierestä napilla kytkettävä maastoajoon tarkoitettu X-Mode-ajotila. Se vaikuttaa moottorinohjaukseen, ajonvakautuksen ja luistoneston toimintaa sekä nelivedon ohjaukseen. Ajotilaa käytettäessä kytkeytyy myös automaattinen alamäkihidastin.