Ajossa nelisylinterinen Porsche: parempi ajaa, mutta korva ei tykkää

Tähän on tultu. Porsche-mallistossa 911 Carrera sai turbokoneen, ja nyt myös Boxster luottaa ahtamisen voimaan. Sääli vain, että turbon vaatima lisätila on syönyt auton moottorista pari sylinteriä pois.

Suomen kevät-kesä 2016
Hinta alk. 78 760 €

Tykkäsimme

nopea, hauska ja ketterä ajaa

paremman näköinen kuin ennen

avoautossa on aina fiilistä

Emme tykänneet

äänimaailmasta kadonnut paljon kahden sylinterin myötä

historian ymppääminen mallinimeen 718-numerosarjan muodossa on kaukaa haettua ja vähän teennäistä

Ei. Ei, ei ja ei. Menossa on uuden numeroyhdistelmän mallinimensä eteen saaneen 718 Boxsterin koeajo Portugalissa Lissabonin läheisyydessä. Taivas on auki – vettä sataa kaatamalla. Katto pysyy visusti ylhäällä.

Sade latistaa väkisinkin avoauton koeajotunnelmaa, ja kun alla on ensimmäisenä vielä perus-Boxster 2-litraiseksi kutistuneella nelisylinterisellä bensaturbolla, edes auton äänistä ei pääse nauttimaan. Porschen insinöörit saavat väittää mitä tahansa, mutta moottori ei kuulosta siltä kuin mihin Porschessa on tottunut. Käyntiääni on matalampi, eikä lisäapua löydy edes keskikonsolista, sillä koeajoauto on varustettu tavallisella pakoputkistolla.

Koeajon ensimmäinen osuus on yli 200 kilometriä, ja puolivälin jälkeen alan toivoa jo, että olisin perillä. En muista vastaavaa yhdeltäkään Porschen koeajomatkalta aikaisemmin. Mutkateillä mieli nousee hieman, sillä auto on namu ajaa. Ajettavuuden ja suorituskyvyn osalta tämä auto on ehta Porsche – toki ”vain” hinnat alkaen versio, mutta kuitenkin. En vain totu auton äänimaailmaan millään. Se on sekoitus vanhaa VW Kuplaa ja Subaru Imprezaa.

Konetta saa toki kierrättää turboksi mukavan ylös, maksimiteho löytyy kierrosluvulta 6500 ja punaraja on vielä 1000 kierrosta ylempänä. Mutta tämäkään ei tuo parannusta ääniin, pikemmin päinvastoin. Kun kierrokset nousevat yli 5000:een, moottori alkaa kuulostaa siltä kuin sitä rääkättäisiin. Poissa on metallinen ja repivä soundi, josta Porschet tunnetaan.

Kun ensimmäisen koeajo-osuus on ohi, ohjelmassa ovat dynaamiset ajokokeet suljetulla alueella. Siellä alle osuu käsivaihteinen Boxster S Sport Chrono -paketilla, urheilullisemmalla PASM-alustalla ja sporttiputkilla. Fiilis nousee heti. Kone kuulostaa normaaliajossa edelleen turhan vaisulta, mutta kierroksia nostettaessa siitä löytyy ylimääräisiä sävellajeja. Äänimaailma ei edelleenkään ole vanhan kuutosen veroinen, mutta tämän kanssa voi jo elää.

Keilojen välissä pujotellessa sekä kaistanvaihtokokeessa käy puolestaan hyvin ilmi se, miten nopea ja urheilullinen Boxsterkin nykyään on. Auton alakertaa on viritetty isolla kädellä, ja se kestää enemmän kuin hyvin kasvaneet tehot. Keli on edelleen kostea, joten auton parempi testaaminen jääköön Risto Virtaselle Suomessa tehtäväksi.

Paluumatkalle hotellille alle osuu toinen Boxster S, sekin sporttiputkilla mutta tällä kertaa PDK-kaksoiskytkinautomaatilla. Paluumatkalle osuu myös kuiva hetki, joten katon saa laskettua alas. Kattomekanismi on suoraan edeltäjästä, ja se toimii yhtä vaivattomasti ja nopeasti.

Tuulen pyörteilyt ohjaamossa pysyvät vähäisinä moottoritienopeuksissakin, ja ohjaamossa pystyy myös keskustelemaan. Boxster käy siis hyvin mukavasta matka-autosta.

Koeajon loppupätkälle osuu myös pari moottoritietunnelia, jossa auton äänimaailmaa päästään tarkastelemaan lähemmin. Tiellä on tilaa, joten nopeutta voi pudottaa ennen tunneliin sukeltamista. Pari nykäisyä ratin vaihdevivuista, ja laatikko pudottaa hetkessä neljä pykälää alemmas kolmoselle. Kierrosmittarin neula ampuu ylös, ja koneesta pääsee ilmoille ärjäisyn tapainen ääni, jota vielä tehostetaan ohjaamoon kaiuttimien kautta. Ääni ei kuulosta pahalta, se on paljon täyteläisempi kuin perus-Boxsterissa perusputkistolla, mutta metallinen ja rehellinen soundi loistaa edelleen poissaolollaan. Nopean kiihdytyksen jälkeen kaasua nostettaessa kone ei myöskään höpötä yhtä julkeasti kuutonen. Nelonen juttelee kyllä sekin, mutta huomattavasti ujommin.

Hotellille palattaessa mielessä vaeltavat ristiriitaiset ajatukset. Avoauton ei tarvitse olla superurheilullinen, mutta Boxster täyttää kyllä nämä kriteerit. Porsche on urheiluautovalmistaja, ja sen ostajat odottavat sijoittamalleen rahalle mielihyvää nostattavia tunteita. Ajettavuuden osalta tässä ei tarvitse pettyä.

Mutta ne äänet. Ne ovat iso osa tunteita urheiluautossa, ja Boxsterin äänimaailma jättää paljon toivomisen varaa. Ero on paljon radikaalimpi kuin mitä se on turbon konehuoneeseensa saaneessa 911 Carrerassa.

MIKÄ Hyvin urheilullinen avoauto, ja edullisin Porsche.

KENELLE Porschen hinnat alkaen malli houkuttelee ensisijaisesti ensi kertaa Porsche-maailmaan siirtyviä. 718 Boxster on riittävän urheilullinen valtaosalle sen ostajista, mutta jos lompakko kestää reilun 20000 euron lisäsijoituksen, Boxster S tarjoaa aika paljon enemmän tunnetta ja on myös selvästi porschemaisempi kuin perus-Boxster.

AJETTAVUUS Boxster on ketterä, takapyörien ei tarvitse ohjata 911:n tapaan. Lisäksi keskimoottori tekee ajamisesta tasapainoisempaa kuin 911:n ratin takana. Etupäässä on erinomaisesti pitoa, ja auton voi pakottaa kääntymään hyvin aggressiivisesti. Sport Chrono -paketin myötä ohjauspyörään ilmestyy vielä Ferrari-tyylinen ajotilavalitsin, josta voi hakea oikeaa ajoasetusta kulloiseenkin ajotilanteeseen. Turbon myötä moottorin kierrättäminen ei ole yhtä palkitsevaa kuin ennen, joten sen myötä ajamisen hauskuus ja urheilullisuus kärsivät hieman. Parantunut alusta ja kasvanut teho tosin kompensoivat tätä. Alusta on jäykkä, josta joutuu maksamaan pienoisena epämukavuutena epätasaisemmalla pinnalla edettäessä. Jäykkä alusta, lyhyt kori ja lyhyehkö akseliväli pompauttavat autoa helposti.

SUORITUSKYKY Sekä 2-litrainen Boxster että 2,5-litrainen Boxster S ovat molemmat riittävän nopeita, molemmissa teho on kasvanut edeltäjästä verrattuna 35 hevosvoimalla. Turbo tuo molemmissa arkiajoon mukavuutta selvästi kasvaneen alaväännön myötä, ja S:n muuttuvageometrinen turbo tuo ajamiseen vielä lisäherkkyyttä. Sama tekniikka on käytössä 911 Turbossa, mutta ei Carrerassa tai Carrera Ässässä. Puhtaasti nopeudella asioita mitaten Boxster S on puoli valovuotta edeltäjäänsä nopeampi, se tarkoittaa Nürburgringin Nordschleifella yli 16 sekuntia. Kasvanutta tehoa ja nopeutta kompensoidaan paremmilla jarruilla. Boxsterissa on nyt edellisen Boxster S:n jarrut, kun Boxster S on saanut puolestaan hidastimet 911 Carrerasta.

TILAT Kaksipaikkaisessa ohjaamossa matkustaa mielellään kaksi raavasta miestäkin. Ohjaamo on sporttinen ja ison sekä uusilla applikaatioilla höystetyn kosketusnäytön ansiosta myös moderni. Yksityiskohdista henkii laatu. Moottorin paikalla oleva tavaratila vetää 150 litraa ja takakontti 125 litraa. Se riittää hyvin jo pariskunnan lyhyehkölle lomamatkalle, kunhan mukaan ei tarvitse ottaa hattulaatikoita tai 10 paria kenkiä.

MALLISTO Boxster ja Boxster S, molemmat joko 6-vaihteisella manuaalilla (en suosittele) tai 7-portaisella PDK-kaksoiskytkinautomaatilla (suosittelen). Umpikattoinen Cayman tulee kauppoihin pian sekin.

Porsche 718 Boxster S PDK Sport Chrono
Moottori 2 497 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 257 kW (350 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 420 Nm / 1 900-4 500 r/min
0-100 km/h 4,2 s
Huippunopeus 285 km/h
EU-kulutus 7,3 l/100 km
CO2-päästöt 167 g/km
Mitat Pituus 4 379 mm, leveys 1 801 mm, korkeus 1 280 mm, akseliväli 2 475 mm
Tyhjäpaino 1 385 kg
Tavaratila 150+125 l