Syksy on erinomaista aikaa harkita uuden työkoneen hankintaa, ja markkinoilta löytyy nyt runsaasti tarjouksia.
Yksi maan johtavista maanrakennuskoneiden maahantuojista on KH-Koneet, joka on perustettu vuonna 1996. Yrityksen pääkonttori ja keskuskorjaamo sijaitsevat Klaukkalassa – ja varastosta löytyy runsaasti kalustoa suoraan asiakkaille.
KH-Koneiden valikoimaan kuuluu muun muassa Kramer, Yanmar ja Jungby, ja kokonaisuus kattaa niin koneet, varaosat kuin huollon ja työlaitteetkin.

– ”Klaukkalasta löytyy koneita suoraan asiakkaiden tarpeeseen. Täältä löytyy myös meidän huoltotoiminnot ja varaosamyyntiä. Kaikkiin laitteisiin myydään myös tarpeiden mukaan työlaitteita. Tästä on tullut vähän alan käsite tästä Klaukkalasta. Täällä käy asiakkaita päivittäin vähän niin kuin vanhan ajan autokaupassa renkaita potkimassa”, kertoo KH-Koneiden liiketoimintajohtaja Simo Ahlgren.
Vauhtikaksikko kuvaa paikan olevan kuin ”aikuisten karkkikauppa” työkoneiden ystäville.
Teknaville ensikosketus työkoneisiin
Teknavi juhlistaa 15-vuotista historiaansa ottamalla ensi kertaa tuntumaa työkoneiden maailmaan. Testattavaksi saatiin kaksi pyöräkuormaajaa – toinen Saksasta ja toinen Ruotsista.

Ensimmäisenä esittelyssä on Kramer 5045 AP+, alkuvuodesta markkinoille tullut uutuusmalli. Tätä kompaktiutta ja hyvää nostokurvia yhdistävää pyöräkuormaajaa on odotettu pitkään. Nelipyöräohjauksen ansiosta se on erittäin ketterä ja soveltuu erityisesti kiinteistö- ja ympäristönhuoltotöihin ahtaissakin paikoissa – säällä kuin säällä.

Toisena vuorossa on jykevämpi Jungby L13, runko-ohjattu pyöräkuormaaja, joka tunnetaan laadukkaasta viimeistelystään ja kestävyydestään. Testissä ollut malli on Jungbyn kolmanneksi pienin, mutta silti vaikuttava: 300 hevosvoimaa ja 1200 Nm vääntöä. Tehoa ja voimaa riittää vaativiin urakointitöihin ja teollisuuskäyttöön.
Markku Alén ja Marko Terva-aho ratin takana

Legendaarinen rallikuski Markku Alén ja Teknavin vauhtikaksikon toinen puolisko Marko Terva-aho pääsivät molemmat kokeilemaan koneita.
Aluksi Alén meinasi tyytyä pienempään Kramer-malliin, mutta kuultuaan isomman Jungbyn olevan jopa helpompi ajaa, päätös oli tehty. – ”Kaikkeen sitä joutuukin vanha äijä”, hän naurahti ennen ensikierroksiaan.
Vaikka Jungbyn huippunopeus on 30 km/h, tuntui se rallimestarinkin mielestä hurjalta, kun alla oli näin suuri työkone. – ”En ole ikinä ajanut näin isolla laitteella”, Alén kommentoi.
Ajaminen osoittautui haastavaksi ensikertalaisille, mutta Terva-aholla vaikeudet kasvoivat entisestään laittaessaan vahingossa ”rapuohjauksen” päälle. Lopulta Jungby vei kiihdyttelyissä selvän voiton, mutta Kramer vakuutti ketteryydellään – jopa siinä määrin, että koneella voi ajaa kahdella renkaalla.
Teknavin ainutlaatuinen kokemus

Harvoin näkee rallilegendojen ohjaimissa työkoneita, mutta Teknavin kuvauksissa kaikki on mahdollista. Yksi asia on kuitenkin varmaa: olipa kyseessä pieni ja ketterä Kramer tai voimaa pursuava Jungby, molemmat koneet herättivät kunnioitusta – ja toivat meille aimon annoksen uutta jännitystä.
LUE MYÖS
Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!
Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi
Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista, LinkedInista ja Spotifyssa.