Älä osta näitä – Verkkokauppa.com paljasti vuoden palautetuimmat ja huonoimmat tuotteensa: kärjessä Sennheiserin kuulokkeet ja Nokia-puhelin

Huonoa ei kannata ostaa halvallakaan.

Verkkokauppa.com on perinteiseen tapaansa Black Fridayn alla listannut jälleen kuluvan vuoden vuoden palautetuimmat ja huonoimmiksi arvioidut tuotteensa helpottaakseen kuluttajien ostopäätöksiä elektroniikkakaupan vuoden vilkkaimman sesongin aikana.

Tällä kertaa palautetuimpien tuotteiden kärjessä ovat Sennheiserin Momentum True Wireless 3 -kuulokkeet, joiden palautusprosentti on peräti yli 60 prosenttia. Sama tuote löytyy myös huonoimmiksi arvioitujen joukosta.

Huonouden takia tuote on jo poistettu Verkkokauppa.comin valikoimasta.

”Haluamme auttaa kuluttajia ostamaan laadukkaita ja käyttötarkoitukseen sopivia tuotteita todelliseen tarpeeseen. Siksi seuraamme tarkasti asiakkaidemme arvosteluja ja yksittäisten tuotteiden palautusprosentteja. Jos tuotteen palautusprosentti nousee korkeaksi, poistamme koko tuotteen valikoimasta”, Verkkokauppa.comin vastuullisuuspäällikkö Johanna Stenbäck kertoo.

Muita eniten palautettuja tuotteita ovat esimerkiksi E-Way E-5045 -sähköpotkulauta, Verkkokauppa.comin oman ProCaster-brändin täyslangattomat TW-10 Shield -Bluetooth-urheilukuulokkeet sekä Kossin BT190i -nappikuulokkeet.

Stenbäckin mukaan Verkkokauppa.comin kaikkien ostosten palautusprosentti on kuitenkin kokonaisuudessaan kuluneen vuoden aikana pysytellyt todella alhaisena. Yhtiön tuotteiden kokonaispalautusprosentti on vain 1 prosenttia, josta hutiostosten osuus on 0,7 prosenttia ja huoltopalautusten osuus 0,3 prosenttia.

Huonoimmaksi arvioitu tuote on yllättäen suomalaisen HMD Globalin Nokia 105 4G (2023) -peruspuhelin, jonka arvostelujen keskiarvo on vain 1,33 asteikolla 1-5.

”Huono arvostelu ei kuitenkaan aina kerro tuotteen heikosta laadusta. Tuote on kenties päätynyt väärään käyttötarkoitukseen tai odotukset ovat muutoin pettäneet. Esimerkiksi Nokian peruspuhelimet ovat kelpolaitteita niille, jotka tuntevat käyttöjärjestelmän. Jos laite hankitaan vaikkapa seniorikäyttäjälle ilman kunnon opastusta, laitteen käyttö saatetaan kokea kimuranttina ja siitä rapsahtaa huono arvostelu. Tämä on tärkeää tietoa meille, jotta osaamme kehittää tuotekuvauksia. Tuotearvostelut ovatkin tärkeä osa tuotetietoja ja ne kannattaa ilman muuta lukea ostopäätöstä tehdessä”, Stenbäck sanoo.

Mobiililaitteista huonoimmat arviot saaneiden tuotteiden listalle ovat yltäneet edellä mainittujen Sennheiserin kuulokkeiden (1,86) ohella Xplora X6 Play -kellopuhelin (2,17).

Verkkokauppa.comin brändi- ja viestintäpäällikkö Lauri Kutilan mukaan monet asiakkaat todella panostavat seikkaperäisten tuotearvosteluiden kirjoittamiseen, ja niistä voi löytää myös hyviä niksejä, mihin muuhun käyttötarkoitukseen huonoksi arvioitu tuote voikin sopia.

”Huonoimmiksi arvosteltujen tuotteiden listalta löytyvää Blackstormin pelilattiamattoa on kuvailtu täysin tarkoitukseensa sopimattomaksi ja veltoksi kuin mikä, ja arvosteluissa sen onkin vinkattu sopivan lähinnä kissan vessan alustaksi”, Kutila kertoo.

Verkkokauppa.comin Kutilan mukaan perinteisesti eniten huonoja arvosteluja saavat myös ne tuotteet, jotka ovat kategoriansa ensimmäisiä tai joissa on jokin täysin uusi ominaisuus, käyttöjärjestelmä tai pilotoitava teknologia.

*Verkkokauppa.com on kerännyt dataa aikavälillä 23.10.2023–23.10.2024, josta käy ilmi vuoden aikana palautetuimmat ja huonoimmat arvostelut saaneet tuotteet. Listalla mainittuja palautettuja tuotteita on myyty kutakin vähintään 10 kappaletta, puolestaan tuotearvioita on annettu vähintään 5 kappaletta per tuote.