Maxus MIFA 9 erottuu muotoilullaan ja varustetasollaan. Suomessa mallista on saatavilla vain Premium, eli paras varustetaso.
Maxus MIFA 9 on muotoilultaan poikkeavan näköinen Suomen katukuvassa. MIFAssa tyylikästä ulkonäköä viirumaisten ajovalojen lisäksi tuovat mustat ja kromiset yksityiskohdat niin puskureissa kuten listoissa. Sivuprofiilissa näkyvät tyylikkäästi yhdistyvät ovenkahvat. Suhteessa pienehköt sivupeilit ovat kätevän näköiset.
-Sähkötoimisen takaluukun alta löytyvän tavaratilan koko on kompakti, mutta penkkejä liikuttamalla tänne saa helposti lisää tilaa jopa 1700 litraa. Lisäksi edestä löytyy myös 55 litran tavaratila, Anniina Pohjonen kertoo.
Seitsemänpaikkainen tila-auto on jaettu istuinriviin 2+2+3 jaolla. Molemmin puolin olevista isoista sähkötoimisista liukuovista pääsee istumaan niin taakse kuin keskelle.
-Penkit on suunniteltu niin kuin matkustaisi bisnesluokassa. Jaloille saa jatkopalan, joten tässähän voisi olla ihan makuuasennossa. Täältä voisi vaikka katsella tähtiä, kun löytyy panoraamalasikattokin. Lisäksi käsinojista löytyy digitaaliset näytöt, joista pystyy ohjaamaan eri toimintoja, Anniina Pohjonen vertaa.
Huipputekniikkaa ja ylellisyyttä
MIFA 9:ää kehitettäessä tavoitteena oli luoda huipputekninen ja ylellinen tunnelma, sekä tarjota interaktiivinen kokemus muun muassa useilla integroiduilla näytöillä auton ympärillä. Kaikissa auton nahkaistuimissa on sähkösäätö, viilennys ja lämmitys. Istuimissa on myös hierontatoiminto, jotta voi nauttia mukavasta ajamisesta pidemmilläkin matkoilla.
Ohjaamossa on selkeä ja pelkistetty yleisilme ja hyvä näkyvyys ulos. 12,3 tuuman kosketusnäyttö hallitsee suurinta osaa toiminnoista ja siihen saa yhdistettyä esimerkiksi Apple Car playn. Virtaa saa erilaisille laitteille helposti, sillä autosta löytyvät niin langattoman latauksen alusta, usb-a- ja usb-c-portteja sekä takatilasta 220 voltin pistoke.
-Yksi asia, joka tässä autossa myös helpottaa ajamista on taustapeili, joka on toteutettu kameralla. Peili antaa todella selkeän näkymän taakse. Jos ajatellaan, että takapenkki on täynnä porukkaa, niin kamera on aina tuossa missä on esteetön näkyvyys, Anniina Pohjonen kuvailee.
-MIFA on näppärän oloinen ajaa myös tiukemmissa kurveissa tai parkkipaikalla hyvän kääntösäteen ja kahdeksan eri kuvakulman 360 asteisen kameran ansiosta. Kameralla näkee jopa auton alle, Anniina listaa.
Etuvetoinen sähkömoottori tuottaa tehoa 180 kilowattia ja vääntöä löytyy 350 Nm.
Auton huippunopeus on 180 km/h. Toimintamatka voi ajotavasta ja olosuhteista riippuen olla 440 kilometristä jopa 595 kilometriin.
-Sport-ajotilalla auto reagoi ripeämmin kaasuun ja kiihtyy ihan mukavasti tämän kokoiseksi autoksi. Kokonsa puolesta auto on tukevan oloinen ja alusta tuntuma mukava, Anniina sanoo.
MIFA 9 on varustettu 90 kWh:n ajoakulla. Ajoakusto vastaanottaa 11 kW lataustehoa AC-latauksessa (3-vaihe) sekä maksimissaan 130kW CCS pikalaturissa. MIFA 9 luvataan lataavan ison akkunsa 30 prosentista 80 prosenttiin jopa 30 minuutissa. Akun varaustaso näkyy mittaristossa jäljellä olevana toimintamatkana, ei prosentteina, kuten sähköautoissa yleensä.
Varustetaso jota MIFAan on saatavilla suomen markkinoilla on Premium joka on paras mahdollinen varustetaso. Autosta löytyy myös paljon kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten mukautuva vakionopeudensäädin ja ajoavustin, sekä kaistanpitoavustin eri toiminnoilla.
-Uusi MIFA 9 tuo kyllä luksusta tila-autojen arkeen, MIFAssa matkustusmukavuus ja teknologia ovat kohdallaan, Anniina Pohjonen tiivistää.
Lue myös
Koeajo: Jeep Avengerissa yhdistyy ajomukavuus ja käytännöllisyys
Testaamalla sähköauton akun säännöllisesti, voit vaikuttaa akun kestoon
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.