Teknavin Vauhtikaksikko starttasi tässä jaksossa koeajolenkille Kian EV6:lla, joka on täyssähköautomarkkinoiden räväkimpiä ilmestyksiä ja liikkuu 585 hevosvoiman teholla, nelivedolla ja kustantaa noin 76 000 euroa.
Teknavin Vauhtikaksikko-termin uskaltaa jo kirjoittaa erisnimille tyypillisesti suurella alkukirjaimella – sillä he ovat jo autotoimittamisen instituutio. Tällä kertaa Markku Alénin ja Marko Terva-ahon omaperäiseen arviointipenkkiin joutuu Kian täyssähköauto EV6.
Markku Alén tunnustaa Marko Terva-aholle heti koeajokeikan aluksi yllättävän faktan.
– En ole koskaan varmaankaan edes istunut Kian kyydissä, saatika ajanut. Tää on iso päivä Teknavin ja Alénin historiassa!
Reilut 400 kilometriä sähköistä toimintamatkaa lupaava EV6 on voittanut jo Vuoden auto Euroopassa -tittelin. Se kiihtyy nollasta sataan 3,5 sekunnissa 585 hevosvoiman kyydittämänä.
– Suorituskykyä, ulkonäköä ja perheauton mukavuudet, Terva-aho summaa.
Matkan päälle päästyään kaksikko ryhtyy opiskelemaan sähköauton kantamaan vaikuttavia asioita. Terva-aho luettelee asioita, mitkä vaikuttavat rangeen, ja yhdeksi syyksi paljastuu kuormattu paino. Tästä asiasta Vauhtikaksikolla on aivan oma tulkintansa.
– Nyt on tietysti kaksi läskipäätä täällä sisällä, että se vaikuttaa, ”Tervis” analysoi.
– Yks läskipää ja yks fiksu, Markku kuittaa.
Herrasmiehet ihastelevat maantieajossa auton hiljaisuutta, tiloja ja ulkonäköä. Myös regeneroiva ”moottorijarru” on Markun mieleen. Kokonaisuutena Kia on erittäin paljon Vauhtikaksikon mieleen.
Alastaron moottoriradalla Vauhtikaksikko intoutuu painamaan kaasua Alénin ajaessa, mutta ennen kaikkein nopeimpia kierroksia Terva-aho fiilistelee autoa ylisanoin.
– Nythän potkaistiin kerralla superautoluokkaan. Tämän kokoiseksi perheautoksi meno on ällistyttävän kovaa. Porschen tasoinen suorituskyky reilulla 76 000 eurolla. Ja tässähän mennään vielä normiasetuksillla.
– Kyllä tää sähkö, kun tää lähtee niin rajusti, Markku äimistelee Alastaron kurveissa kiihdytellessään.