Risto Virtasen koeajossa VW-sähköautomalliston lippulaiva – 63 000 euron ID.5 GTX Alastaron radalla

Teknavin Risto Virtanen koeajoi Volkswagen-sähköautomalliston nelivetoisen lippulaivan ID.5 GTX:n Alastaron moottoriradalla.

Mitä olisi Teknavin ratakoeajo ilman Risto Virtasta? Tällä kertaa testiin joutui Volkswagen ID.5 GTX -nelivetosähköauto, jonka maksimi-toimintaetäisyys on jopa 473 kilometriä. Auton hinta on noin 63 000 euroa.

Ensimmäisenä Virtasen arvioitavaksi joutuu ulkonäkö, jossa koeajokettu näkee kahta eri tyylisuuntaa.

– Muotoilussa on aavistus katumaasturihenkeä, mutta coupémaisesti laskeva kattolinja tuo ripauksen urheilullisuutta mukaan.

Risto Virtanen koeajoi Volkswagen ID.5 GTX:n.
VW ID.5 GTX tekniset tiedot.

Sitten Risto Virtanen astuu sisälle autoon.

– Iidee vitosen sisätiloja voisi kuvailla yksinkertaisen selkeiksi ja tyylikkäiksi. Nappien määrää on minimoitu, lähes kaikki hoituu keskikonsolin kosketusnäytöltä.

Istuinten osalta Virtanen kokee erittäin hyvää sivuttaistukea ja löytää monipuoliset säätövarat erikokoisille kuljettajille.

Risto Virtanen koeajoi Volkswagen ID.5 GTX:n.
Risto Virtanen koeajoi Volkswagen ID.5 GTX:n ja arvioi toimintamatkan vaihtelevan ajotavasta ja olosuhteista riippuen 330 ja 490 kilometrin välillä.

Radalla Virtanen arvioi ensimmäisenä auton ohjattavuutta.

– Ohjausvastetta ei ole kevennetty liiaksi ja mukana on säilynyt sopivasti jämäkkyyttä. Tuntuma on kaikin puolin kohdallaan.

Auton sähköinen voimalinja toimii Virtasen mielestä saumattomasti ja ajo on vaivatonta.

Risto Virtanen koeajoi Volkswagen ID.5 GTX:n.
ID.5 GTX:n keula on massiivista katsella.

Nopeilla ratakierroksilla, Sport-ajomoodissa, Virtanen jatkaa auton penkkien kehumista.

– Sivuttaistuki toimii edelleen hyvin ja penkkien materiaali on laadukasta, jolloin näissä ei pääse liukumaan.

Risto Virtanen koeajoi Volkswagen ID.5 GTX:n.
Risto Virtanen ja Volkswagen ID.5 GTX:n perä yhteiskuvassa.

ID.5:n ajovakauden hallinta saa Virtaselta ylistystä kovissakin nopeuksissa. Se toimii saumatta ja sallii erittäinkin aggressiivisen ajon.

– Sen toiminnan huomaa oikeastaan vain mittaristossa vilkkuvasta keltaisesta varoitusvalosta, myös jarrutuntuma säilyy erinomaisena, Virtanen summaa.

Risto Virtanen koeajoi Volkswagen ID.5 GTX:n.
Volkswagen ID.5 GTX:n ohjaamo on taattua, minimalistista Volkkaria.

Loppuarviossaan Risto toteaa, että auton ajettavuus on vakaa, tunnollinen ja täsmällinen. Myös voimalinja ja eri ajomoodit saavat kehuja. Väistökokeen ja rata-ajon perusteella Virtanen näkee auton hieman aliohjaavana ääritilanteissa.

Volkswagen ID.5 -mallien ranget, eli kantamat.
Volkswagen ID.5 -mallien ranget, eli kantamat.

Katso Teknavi etukäteen MTV Katsomo -palvelussa!