Markku Alén oli Iveco X-Way -koeajolleen saanut kaunista seuraa, kun kollega Anniina Pohjonen korvasi ”Vauhtikaksikon” toisen puoliskon Marko Terva-ahon raskaan ajoneuvon koeajoreissulla.
Markku Alén, Anniina Pohjonen ja Ivecoa työkseen yrittäjänä ajava Matti Virén antoivat ”työnäytteen” yhdistelmäajoneuvon kuljettamisesta Myrskylän maisemissa eteläisessä Suomessa.
Koeajettavana oli Iveco X-Way, jonka 12,9-litrainen kutoskone tuottaa 570 hevosvoimaa maksimiväännön ollessa huimat 2500 newtonmetriä.
– Hyötykuormaa saadaan noin 50 tonnia tähän. Nämä tulevat maahan neljällä akselilla, viides on lisätty Suomessa. Perävaunu on kokonaisuudessaan suomalaista tuotantoa, Jykin alusta ja Elgin muut rakenteet, Virén toteaa.
Ivecossa on 16 vaihdetta, ja laatikon saa toimimaan joko automaattisesti tai kuljettajan vaihtamana. Kytkintä autossa ei ole.
– Täytyy sanoa, että automaatti on hieno, aiiivan mieletön, kyllä on äänetön laite, Alén hehkuttaa pelkääjän penkiltä – jolla itse asiassa istuu ensi kertaa raskaan ajoneuvon kyydissä ollessaan.
Sitten on aika hankkia kuormaa päälle. Ivecoa työkseen käskyttävä Matti Virén lastaa kauhakuormaajalla perävaunut täyteen hiekkaa ja kuljettajaksi arvotaan itse maestro, Markku Alén.
– Voi herranjumala, Alén parahtaa ensikommenttinaan ratin takana.
Virén antaa koeajolenkillä ohjeitaan Markulle, yleisin lause on ”hanaa vaan”, mikä sopii tietenkin vanhalle ralliketulle.
– Paljonko pisteitä, Alén utelee koeajolenkin päätteeksi kuorma-ajon opettajaltaan Viréniltä.
– Viis kautta viis, Virén kuittaa saman tien.
Loppuraportissaan Alén antaa lopputilin itselleen, mutta siunaa auton ajettavuuden.
– Ei musta enää sorakuskia tule. Mutta onhan nämä, kun ovat automaatteja ja oppii ton tekniikan miten sä jarrutat, menetkö automaatilla vai käsivaihteilla, ne on tärkeimmät asiat, etkä jää kiinni – se on suomeksi sanottuna perstuntuma!
Teknavi MTV3-kanavalla sunnuntaisin kello 22.35 ja MTV-palvelussa.