Koeajo: Janne Uskali & pitkänasta-Triumph Speed Triple 1200 RR jäällä – keula pystyssä, tietenkin

Teknavin prätkähurja Janne Uskali koeajoi pelottavan pitkillä nastoilla varustetun Triumph Speed Triple 1200 RR:n jäällä. Ja keula pystyssä, tietenkin.

Triumphin uutuusmalli Speed Triple 1200 RR pääsi Teknavin Janne Uskalin hurjaan käsittelyyn jääradalla.

Tämä uniikki malli on modifioitu nimenomaan jäärata-ajoa varten, vaikka perustuukin Triumphin kesäuutuuteen.

– Triple RR:n moottori perustuu Triumphin Moto2-luokan kilpurien moottoreihin, se on selkeästi edellistä konseptia pienempi, kevyempi ja ärhäkämpi, Uskali analysoi.

Janne Uskali ja Triumph Triple RR 1200
Janne Uskali ja Triumph Triple RR 1200

– Tärkein ensin, 180 heppaa. 125 newtonia vääntöä tonnikaksisatainen pannu. Kuten Triumphilla aina näissä sporttipyörissä, se on sitten rivikolmonen, Bike Teamin Pyry Suomalainen kertoo.

Suomalaisen mukaan pyörässä on kaikki mahdolliset varusteet vakionopeudensäätimineen, moottorikarttojen vaihtoineen ja muineen. Uutuutena hän mainitsee sähkösäätöisen alustan.

Janne Uskali ja Triumph Triple RR 1200
Janne Uskali ja Triumph Triple RR 1200

Koeajolla jäähirmu tottelee ohjastajaansa aluksi vikuroiden.

– Ensikierrokset tuntuivat erittäin haastavilta. Piikkeihin ei ollut luottoa, etunoja asento toi painoa eturenkaalle, kuljettajan usko pitoon oli koetuksella.

– Mutta, kierros kierrokselta kuljettaja pääsi enemmän ja enemmän sinuiksi pyörän kanssa, oma ajajan urakin palasi flashbackina mieleen, Uskali arvioi.

Speed Triple RR saa Uskalilta myönteisen loppuarvion. Miehen mielestä Triumphissa on sopiva ripaus uutta teknologiaa höystettynä retrohenkisiin ominaisuuksiin.

Tsekkaa pitkä koeajo Uskalin Youtubesta.

Janne Uskali ja Triumph Triple RR 1200
Triumph Triple RR:n sarvet.
Janne Uskali ja Triumph Triple RR 1200
Triple RR:n moottori perustuu Triumphin Moto2-luokan tekniikkaan.
Janne Uskali ja Triumph Triple RR 1200
Janne Uskali vei Triumphia keula pystyssä, totta kai.