Huawei on julkistanut tänään solmineensa patenttien lisensointisopimuksen autonvalmistaja Volkswagen Groupin komponenttitoimittajan kanssa.
Huawein mukaan sopimus sisältää Huawein 4G-verkkoteknologiaan liittyvät niin sanotut essentiaalipatentit, jotka on määritelty osaksi verkkostandardia, sekä kattaa Volkswagen-ryhmän ajoneuvot, jotka on varustettu langattomalla yhteydellä.
Uusi Volkswagen-ryhmän autot kattava sopimus on Huawein suurin lisensointisopimus autoalalla. Volkswagenin lisäksi ryhmään lukeutuvat myös Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat ja Škoda.
”Innovatiivisena yhtiönä omistamme johtavan langattomien teknologioiden patenttiportfolion, joka luo merkittävää arvoa autoteollisuuden alalle. Olemme tyytyväisiä, että autoteollisuuden avaintoimijat tunnistavat tuon arvon. Uskomme, että tämä lisenssi hyödyttää kuluttajia maailmanlaajuisesti kehittyneen teknologiamme kautta”, kommentoi Huawein lakiasiainjohtaja Song Liuping.
Huawei kertoo odottavansa yhteensä yli 30 miljoonan ajoneuvon olevan lisensoitu sen patenttien osalta nykyisten sopimusten keston aikana.
Huawein tämänpäiväinen patenttiuutinen on merkki sekä Huawein kasvavasta patenttilisensoinnista että langattomiin verkkostandardeihin liittyvien patenttien lisensoinnin laajentumisesta autoteollisuuteen.
Huawein johtajien aiemmin kertoman mukaan yhtiö odottaa patentti- ja lisensointituottoina 1,2-1,3 miljardia dollaria vuosilta 2019-2021, muttat tämän tarkemmin lukuja ei ole avattu.
Mobiilialalla jo pidempään toimineille yhtiöille patenttien lisensointi on huomattavaa ja aivan keskeistä liiketoimintaa. Esimerkiksi Qualcommille se on käytännössä jopa koko sen liiketoimintamallin perusta, ja myös Nokia keräsi patenttilisensoinnilla lähemmäs 1,4 miljardin euron liikevaihdon viime vuonna.
Nokia on myös laajentanut patenttilisensointiaan autonvalmistajille. Mercedes-Benzin valmistajan Daimlerin kanssa Nokia pääsi kesäkuun alussa sopuun patenttikiistassa. Solmitun sopimuksen myötä Nokia lisensoi Daimlerin käyttöön mobiilia telekommunikaatioteknologiaansa ja saa tästä vastineeksi maksun, jonka määrää ei ole julkistettu.
Nokia on pyrkinyt saamaan lisensointikumppanikseen suoraan autonvalmistajia, kun taas esimerkiksi Huawei solmi uuden sopimuksensa Volkswagen-ryhmän komponenttitoimittajan kanssa.