Ford julkaisi tulevaisuuden suunnitelmia – 2030 Euroopassa myydään vain täyssähköautoja

Ford piti 17.2.2021 Kölnissä tiedotustilaisuuden, jossa kerrottiin Fordin panostavan 22 miljardia dollaria sähköistymiseen vuoteen 2025 mennessä. Kyseessä on merkittävä suunnan valinta Fordin Euroopan liiketoiminnassa.

Fordilla on kunnianhimoinen tavoite kuluvalle vuosikymmenelle; vuoden 2026 puoliväliin mennessä kaikki Euroopassa myytävät Fordin henkilöautomallit ovat joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja. Vuoteen 2030 mennessä Ford ilmoitti on myyvänsä Euroopassa ainoastaan täyssähköisiä henkilöautoja.

Hyötyajoneuvot ovat Fordin liiketoiminnan selkäranka ja sähköistyminen näkyy vahvasti myös siinä segmentissä. Yritys kasvattaa ja sähköistää huomattavasti hyötyajoneuvojen liiketoimintaansa. Vuoteen 2024 mennessä jokaisesta Fordin hyötyajoneuvosta on saatavana joko ladattava hybridi tai täyssähköauto. Sähköistetyt versiot pakuista tunnetaan jo nyt termillä ”zero emission capable”. Yleisenä trendinä odotetaan ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuuden olevan hyötyajoneuvojen luokassa noin kaksi kolmasosaa vuoteen 2030 mennessä.

Kaikkiaan Ford ilmoitti investoivansa vähintään 22 miljardia dollaria sähköistymiseen vuoden 2025 loppuun mennessä. Tämä lähes kaksinkertaistaa yhtiön aiemmin ilmoittamansa investointimäärän. Lisäksi kerrottiin 7 miljardin dollarin panostuksesta autonomiseen ajamiseen.

”Olemme onnistuneet yhtiömme uudelleenjärjestelyssä ja palanneet taas kannattavaksi viime vuoden lopulla Euroopassa. Nyt kiihdytämme kohti täyssähköistä tulevaisuutta Euroopassa vaikuttavilla uusilla automalleilla ja maailmanluokan liitettävyydellä ja asiakaskokemuksella”, kertoo Stuart Rowley, President, Ford of Europe. ”Toimenpiteet ovat osa yhtiön suurta globaalia operatiivisen toiminnan muutosta.”

Fordin hyötyajoneuvoliiketoimintaa kasvatetaan

Vuonna 2020 Ford oli jo kuudetta vuotta peräkkäin Euroopan johtava merkki hyötyajoneuvoissa. Hyötyajoneuvojen liiketoiminnan kasvun nähdään olevan ratkaiseva tekijä Fordin Euroopan toimintojen kannattavuuteen. Tavoiteltavaa tulosta parantavat uudet tuotteet ja palvelut, yhteistyö laajan valtuutettujen korinrakentajien verkoston kanssa, strateginen yhteistyö Volkswagenin kanssa ja Ford Otosan yhteisyrityksen tarjoama kustannustehokkuus tuotekehityksessä ja hankinnoissa. 

Hyötyajoneuvojen liiketoiminnan kasvua vauhdittavat lisäksi erilaiset liitettävyyspalvelut, joiden tavoitteena on parantaa sekä asiakaskokemusta että yritysten liiketoimintaa muun muassa erilaisten verkkoyhteyksien kautta toimivien palveluiden avulla, esimerkiksi viiden auton hallintaan sopiva FordPass Pro. Palveluiden avulla yritykset voivat maksimoida tuottavuutensa ja parantaa autojensa käytettävyysaikaa. 

Äskettäin uutisoitiin myös Fordin ja Googlen kumppanuudesta ja yritysten perustamasta yhteistyöryhmästä nimeltään Team Upshift. Ryhmän tavoitteena on edistää uudenlaisia dataan perustuvia ratkaisuja. Yhteistyö on ensimmäinen autoalalla ja yhdessä Fordin osaamisen kanssa se muodostaa perustan uudenlaisille omistajakokemuksille ja palveluille niin yrityksille kuin yksityishenkilöillekin. 

Massiivinen investointi Fordin Kölnin tehtaalle 

Euroopassa Ford tulee investoimaan noin 1,2 miljardia dollaria sähköautojen valmistukseen tehtaallaan Kölnissä. Tehdas on jo nyt yksi Euroopan suurimmista autotehtaista ja siellä sijaitsee myös Ford of Europen pääkonttori. Investoinnin avulla Kölnin tehdas muutetaan Fordin ensimmäiseksi Euroopassa sähköautoja valmistavaksi tehtaaksi (Ford Cologne Electrification Center).

Vuonna 2023 alkaa yhtiön ensimmäisen Euroopan markkinoille tarkoitetun ja Euroopassa valmistettavan suuren volyymin täyssähköisen henkilöauton valmistus. Tuleva sähköauto perustuu MEB-rakenteeseen, joka on sähköauton perusrakenteen konsepti. Tämä perusrakenne on sähkömoottorin ja akkupaketin ympärille koottu modulaarinen ja skaalautuva perusrakenne. Rakennekonsepti on käytössä myös muilla automerkeillä.

“Tarjoamme poikkeuksellisen valikoiman sähköistettyjä autoja sekä asiakaslähtöisiä digitaalisia palveluita ja kokemuksia matkalla kohti täysin sähköistä tulevaisuutta. Matka alkaa tästä hetkestä, kun lanseeraamme täyssähköisen Mustang Mach-E -mallin. Yhdessä hyötyajoneuvoliiketoimintamme kanssa tämä muodostaa perustan kestävästi kannattavalle Ford-liiketoiminnalle Euroopassa.” Stuart Rowley tiivistää.

Kuva: Ford

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.