Urheiluauto on urheiluauto, vaikka se nopea olisikin. Oikeat kilpa-autot ovat sitten erikseen.
Koeajoyksilö 65 000 € (alv. 0 %)
Tykkäsimme
Keveydestä
Vaihteistosta
Äänimaailmasta
Emme tykänneet
Vesisateesta
Melko usein saa lukea, kuinka nopea urheiluauto on lähes valmis kilpa-auto. Pelkkä raju suorituskyky suoralla, tai edes radalla, ei kuitenkaan tee autosta kilpa-autoa. Siinä on kyse paljon muustakin kuin pelkästä nopeudesta.
Porsche on tunnettu urheiluautovalmistaja, jolla on erittäin pitkä historia myös monipuolisessa kilpailutoiminnassa. Legendaarinen 911-malli on monille tuttu katuautojen lisäksi siis rata-autoilusta. 911 GT3 -mallin pohjalle tehtävä Cup-lisänimellä kulkevalla kilpa-autolla ajetaan paitsi useita kansallisia ratasarjoja myös kansainvälisiä kilpailuja.
Suomen sarja tunnetaan nimellä Porsche GT3 Cup Challenge. Sarjassa nähdään autoja neljässä eri luokassa, jotka määräytyvät auton valmistusvuoden ja korimallin mukaan. Kaikki kilpailuun osallistuvat autot ovat Porschen Motorsport-osaston valmistamia tehdastekoisia kilpa-autoja. Teknaville tarjoutui mahdollisuus päästä testaamaan, miltä oikea kilpa-auto tuntuu.
Siinä se on edessäni Botniaringin varikolla, 997-korimallin 911 GT3 Cup. Se lepää matalalla ja etulipan alle jää muutama sentti maavaraa. Pyöränkaarista ei juuri tyhjää tilaa löydy, ja iso takaspoileri huolehtii tarvittavasta downforcesta kovemmilla nopeuksilla.
Sisällä on vastassa paljas ohjaamo ja napakan tuen tarjoava kuppipenkki. Irroitettava ratti helpottaa turvakaarien välistä autoon pujottautumista. Sisällä ei ole mitään ylimääräistä, ja katuautosta tuttua ovat vain kojelaudan muoto sekä keskellä olevat ilmanvaihdon suulakkeet. Hieman alempaa löytyy kytkinpaneeli auton toimintojen ohjaamiseksi. Mittaristo on yksinkertainen digitaalinäyttö. Mittariston takana olevasta paneelista löytyvät olennaiset varoitusvalot sekä vaihtovalo.
Vaihdot isommalle suoritetaan ilman kytkintä vedon ollessa päällä. Tapahtuma tuntuu brutaalilta, mutta nyt ei ainakaan ole suuria vaihtoviiveitä.
Seuraavaksi vain varusteiden vaihto ja radalle. Ja juuri H-hetken lähestyessä, taivaalta alkaa ripsiä vettä. Voiko tällaista tuuria olla… Rata on kostea, joten kylmillä slickseillä on enää turha lähteä liikkeelle. Myöskään märän kelin renkaita ei kannata vielä laittaa alle, sillä ne sulaisivat turhan nopeasti alle. Ei auta kuin odottaa hieman lisää vettä.
Sade jatkuu kohtuullisena ja pian koittaa hetki lähteä radalle. Istun autoon ja kiristän kuusipistevyöt. Käymme mekaanikon kanssa vielä kertaalleen läpi olennaiset asiat. Ratin vasemmalla puolella löytyvän starttinapin painallus pyörittää hetken starttia, kunnes pienen kaasupolkimen painalluksen jälkeen 3,6-litrainen bokserikutonen käynnistyy repivän äänen saattelemana.
Kytkin pohjaan ja ensimmäinen vaihde päälle sekventiaalivaihteiston kepistä taaksepäin vetämällä. Kytkin on jäykkä, eikä se käytännössä luista. Liikkeellelähtö vaatii vain tarpeeksi kierroksia, mutta lopulta se onnistuu varsin vaivattomasti. Jopa ilman ensimmäistäkään sammuttamista. Varikkosuoralle siirryttäessä todellisuus alkaa iskeä tajuntaani. Olen lähdössä oikeasti ajamaan Porsche 911 GT3 Cup -kilpa-autolla. Nyt on yksi asia vähemmän elämäni to do -listalla.
Vesisateen vuoksi lähden erittäin varovaisesti liikkeelle. Kakkonen, kolmonen, nelonen. Vaihdot isommalle suoritetaan ilman kytkintä vedon ollessa päällä. Tapahtuma tuntuu brutaalilta, mutta nyt ei ainakaan ole suuria vaihtoviiveitä. Voimansiirrosta tulevat äänet hallitsevat ohjaamon äänimaailmaa matalilla nopeuksilla. Ensimmäinen mutka lähestyy ja vaihdan pienemmälle. Se tehdään kytkintä käyttäen ja auto itse annostelee sopivasti kaasua kierrosten täsmäämiseksi. Vaihteiden vaihtaminen vaatii määrätietoisen otteen, tai muuten saa kirjaimellisesti näpeilleen kepin lyödessä sormille.
Sadekelistä huolimatta pidon määrä yllättää. Nopeus alkaa nousta ja ajaminen maistua erittäin hyvältä. Auto on yllättävän helppo ajaa, ja tasapainoisuus herättää luottamusta. Nopeuden noustessa pidon raja alkaa tulla vastaan. Jyrkemmistä mutkista lähdettäessä kaasun kanssa saa olla tarkkana, tai perä lähtee reippaasti sivulle. Alkavat luisut ovat onneksi sadekelillä jopa yllättävän helppoja napata kiinni, ja tarkalla kaasulla on helppo hallita tilannetta. Ennen syvempään painallusta auto on kuitenkin syytä saada suoralle linjalle.
Jarruttaessa ei tarvitse olla kovin kaino voimankäytön suhteen. Poljinta saa painaa kunnolla myös sadekelillä. Renkaiden lukkiutuminen yllättää ensimmäisellä kerroilla, mutta tuntumaan tottuu muutamien kierrosten jälkeen.
Botniaringin pitkä pääsuora on nautintoa kerta toisensa jälkeen. Kolmonen, nelonen, vitonen. Vedän kepistä aina vaihtovalon välähtäessä hetki ennen rajoitinta kierrosluvun ollessa noin 8 200. Äänimaailma on kertakaikkiaan upea. Kiihtyvyys ei vastaa nopeimpien urheiluautojen räjähtävyyttä, mutta tunnelma on ainutlaatuinen. Nopeus nousee parhaimmillaan hieman yli 200 kilometriin tunnissa, ja siitä nopeudesta jarrutusmatka on märällä jo jonkinmoinen.
Kokemuksena GT3 Cup on ainutlaatuinen. Se rakentuu lukuisista eri asioista kokonaisvaltaiseksi elämykseksi
Noin parinkymmenen minuutin session jälkeen on aika mennä tankille. Kokemus on vesisateesta huolimatta ollut huikea, ja onneksi lisää on luvassa.
Toiselle sessiolle lähdettäessä sade on lähestulkoon lakannut. Nyt täytyy jo hieman huolehtia renkaistakin, tai ne lämpenevät liikaa. Kaarrenopeudet ovat eri luokkaa kuin ensimmäisellä vedolla, ja luottamus autoon kasvaa kierros toisensa jälkeen.
Ajolinja on jo osittain kuivunut, ja nyt renkaiden lämpenemisen huomaa lisääntyvänä luistona etenkin pitkissä kaarteissa. Pääsuoralla on ajettava hieman ajolinjan vieressä, jotta renkaat saavat viilennystä. Renkaiden kunto mielessä nautiskelen vielä muutaman kierroksen ennen paluuta varikolle.
Ajon jälkeen on seesteinen olo. Nyt on helppo myöntää, että ensimmäinen liikkeellelähtö jännitti varsin kovasti. Auton kanssa pääsi kuitenkin yllättävän nopeasti sinuiksi, minkä jälkeen ajaminen tuntui paremmalta kierros toisensa jälkeen.
Olen ajanut paljon nopeampiakin autoja, mutta kokemuksena GT3 Cup on ainutlaatuinen. Se rakentuu lukuisista eri asioista kokonaisvaltaiseksi elämykseksi, jota on vaikea kuvailla sanoin. Sen kuitenkin tiedän, että autosta noustessa suuni oli leveässä hymyssä.
Porsche teki sen verran suuren vaikutuksen, että osallistun Porsche GT3 Cup Challenge -sarjan avausosakilpailuun lauantaina 28.5. jutussa nähdyllä autolla.
Porsche 911 (997) GT3 Cup
Moottori 3 598 cm3, B6
Teho 309 kW (420 hv) / 7 300 r/min
Vääntö 420 Nm / 6 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen sekventiaalivaihteisto
0-100 km/h Ei ilmoitettu
Huippunopeus Ei ilmoitettu
Kulutus Mitä tankkiin laittaa
Omamassa 1 255 kg (sääntöjen mukainen minimipaino ajokunnossa kuljettajan kanssa)
Kuvat: Mikko Autio