Autonvalmistajilla on kovin erilaisia strategioita sähköautojensa markkinoinnissa. Nissan on esimerkiksi tehnyt Leafista kovin erikoisen näköisen ja BMW on lanseerannut kokonaan uuden i-brändin sähköautojen ympärille. Volkswagen on puolestaan – toistaiseksi – ollut varsin konservatiivinen. Golfin on pitänyt tuntua Golfilta; käy se sitten bensalla, dieselillä, maakaasulla tai sähköllä.
Nyt ääni on muuttumassa kellossa. VW on toki esitellyt massasta poikkeavia sähköautokonsepteja jo aikaisemminkin, mutta nyt erikoisuus on kantamassa jopa tuotantoon asti.
VW esitteli Pariisin autonäyttelyn ennakkoillassa ID-konseptin, jonka pitäisi tulla tuontantoon vuonna 2020. Kyseessä on ensimmäinen kokonaan uudelle ja pelkästään sähköautoihin kehitetylle pohjalevylle valmistettava auto.
Ohjaamo on erittäin yksinkertainen Apple-tyyliin; kojelaudassa on vain ratti ja pari näyttöä. Nappuloita tai mitään muitakaan käyttökytkimiä ei ole.
VW:n mukaan luvassa on todellinen kansanauto, sillä kaikesta uudesta tekniikasta ja maksimissaan 600 kilometrin toimintamatkasta huolimatta uuden sähköauton hinnan pitäisi asettua samalle tasolle kuin polttomoottorisen Golfin.
Uusi tekniikka mahdollistaa tietysti uusia asioita, ja siksi VW:n mukaan Golfin kokoiseen sähköautoon on saatu pakattua Passatin tilat. Ohjaamo on myös erittäin yksinkertainen Apple-tyyliin; kojelaudassa on vain ratti ja pari näyttöä. Nappuloita tai mitään muitakaan käyttökytkimiä ei ole.
Tarvittaessa uusi sähköauto osaa liikkua myös autonomisesti, sillä tekniikka on tulossa VW:llä sarjatuontantoon vuonna 2025. Lisää yksityiskohtia autosta on luvassa, kun Pariisin autonäyttely avaa ovensa torstaiaamuna.