Porsche kohautti automaailmaa Geneven autonäyttelyssä 2013 esitellessään vain kaksoiskytkinvaihteistolla saatavan GT3:n. Maailma ei ollu tähän valmis, ja Porsche myönsi sen palauttamalla manuaalivaihteiston mallistoon.
Auton valmistaminen ja mahdollisimman monen asiakkaan miellyttäminen ei ole helppoa. Etenkään suosikkimalleja ei saa muuttaa liikaa, mutta kuitenkin olisi pysyttävänä modernina. Porsche 911-malliston sporttisempaan päähän sijoittuva GT3 oli kahden ensimmäisen sukupolven ajan tarjolla vain manuaalivaihteistolla, kunnes valmistaja esitteli 991-korimallin. Nopeampi ja helpompi kaksoiskytkinvaihteisto tuntuu loogiselta valinnalta nopeaan autoon, mutta homma ei toimi näin.
Perinteitä vaalivat asiakkaat protestoivat ja vaativat manuaalivaihteiston palautusta. Alkuun tehdas ei tietenkään kommentoinut asiaa, mutta vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä Porsche esitteli välittömästi keräilyharvinaisuudeksi nousseen manuaalivaihteisen 911 R:n.
Nyt koitti kuitenkin odotettu myöntymisen hetki. Porsche on kuunnellut asiakkaitaan ja palauttaa manuaalivaihteiston GT3:een. Ensimmäistä kertaa GT3:n historiassa asiakkaalla onkin mahdollisuus valita kuusiportaisen manuaalin ja kaksoiskytkinautomaatin väliltä. Näistä jälkimmäinen on nopeampi, mutta manuaalivaihteiston tarjoamaa ajohauskuutta ei mitata sekunnin kymmenyksissä. Manuaalivaihteisto jäänee kaikesta huolimatta marginaaliseksi, mutta sen palauttaminen on osoitus Porschen reagoimisesta asiakaspalautteeseen.
Moottorihuoneesta puolestaan löytyy kaksi desilitraa edeltäjää isompi moottori, eli nyt iskutilavuutta on GT3 RS:n tavoin 4,0-litraa. Moottorityyppi on luonnollisesti bokseri, ja tasan 500-hevosvoimainen voimanlähde lepää taka-akselin takapuolella. Omamassa on edeltäjän tavoin 1 430 kiloa, satasen nopeus saavutetaan 3,4 sekunnissa, ja huippunopeutta kertyy 318 km/h. Manuaalivaihteiston vastaavat arvot ovat 3,9 sekuntia ja 320 km/h.
Uudistuneen mallin tunnistaa parhaiten keulasta, jossa ilmanottoaukot ovat aiempaa aggressiivisemman näköiset. Takasiipi puolestaan on saanut hieman erilaisen jalustan, mutta mallin tunnistaa edelleen keskeltä autoa tulevista lähekkäin sijoitetuista tuplaputkista. Sisätilojen ilmettä on päivitetty uudella ohjauspyörällä sekä multimediajärjestelmällä.
Uusi 911 GT3 tulee markkinoille kesällä. Tilauskirjat on avattu ja uutuuden hinta Suomessa alkaa 288 883 eurosta.
Kuvat: Mikko Autio ja Porsche
Lue Porsche 911 GT3:n ja GT3 Cupin koeajot:
Koeajoauto, josta on vaikea luopua: Porsche 911 GT3
Tätä autoa ei kadulla ajeta – koeajossa Porschen oikea kilpa-auto