Nürburgringin legendaarinen moottorirata oli jälleen näyttämönä, kun Porsche pisti uuden GT3-mallin koetukselle. Kilpa-autojen lisäksi katuautoja on jo pitkään testattu haastavalla moottoriradalla ja kierrosajat ovat kovaa valuuttaa autoja vertaillessa.
Vaikka Porschen ensivilkaisulta muutokset ovat pieniä, on sisällä tapahtunut paljon. Aikaisemman 3,8-litraisen moottorin tilalla on tasan 500 hevosvoimaa tuottava 4,0-litrainen bokserikutonen. Tämän lisäksi alustaa ja aerodynamiikkaa on hiottu entistä paremmaksi. Löydät lisää Genevessä esitellystä GT3:stä täältä.
Uutuuden kehityksestä puhuu omaa kieltään kierrosajan merkittävä parannus edeltäjään nähden. Hieman yli 20 kilometriä pitkä kierros taittui 12,3 sekuntia edeltäjäänsä nopeammin, mikä on kilparadalla pitkä aika. Kokonaisaika asettui hurjaan lukemaan: 7 minuuttia ja 12,7 sekuntia. Ennätysauto oli varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla sekä hyvin radalle sopivilla Michelin Sport Cup 2 N1 -renkailla.
Porsche 911 GT3 kuuluu myös Suomen tuontiohjelmaan, ja hinta Suomessa alkaa 288 883 eurosta.
Kuva: Porsche
Lue lisää Nürburgringillä ajetuista kierroksista:
Uusi Civic Type R selvitti Nürburgringin etuvetoisten ennätysajassa – hyppää kyytiin hurjalle kierrokselle
Tämä perhetykki kellotti Nürburgringin farmariautojen pohjat
Hurja kierros Nürburgringillä – Alfan uutuus todisti nopeutensa
Video: Näin taittuu ratapäiville sopiva Porsche Nürburgringillä
Golf GTI on taas Nürburgringin valtias