BMW esitteli ensimmäisen X5-katumaasturin vuonna 1999. Nyt tämä tienraivaaja on edennyt neljänteen sukupolveen.
BMW oli lähti eurooppalaisista autonvalmistajista ensimmäisten joukossa katumaasturimarkkinoille 90-luvun lopussa. Kolmen sukupolven aikana X5-malleja on myyty maailmalla kaikkiaan yli 2,2 miljoonaa kappaletta, joten mallin suosiota ei tarvitse epäillä.
Uusi neljännen sukupolven malli on nykytrendien mukaisesti kasvanut edeltäjäänsä verrattuna. Pituutta on tullut lisää vajaa neljä senttiä (kokonaismitat: 4 922mm), leveyttä vajaa seitsemän senttiä (2 004mm) ja korkeutta pari senttiä (1 745 mm). Keulan ilmettä hallitsee BMW:n klassinen munuaismaski, joka on kasvanut uusiin mittoihin. Sivuprofiili auton puoliväliin saakka muistuttaa edeltäjää, mutta peräosassa on uusia piirteitä nousevan pokkauksen ja pitkälle kyljen puolelle tulevien takavalojen myötä. Valot ovat leveät ja jatkuvat myös pitkälle keskilinjaa kohti.
Sisätiloissa peruspalikat ovat tuttuun tapaan kohdillaan ja keskikonsolia on hieman käännetty kuljettajaan päin. Sekä mittaristo että keskikonsolista löytyvä multimediajärjestelmä ovat saaneet kokonaan uuden ilmeen. Nimellä BMW live Cockpit Professional kulkeva kokonaisuus koostuu kahdesta 12,3-tuumaisesta näytöstä. Mittaristonäyttöä pystyy muokkaamaan entistä laajemmin ja esimerkiksi karttakuva on viimein mahdollista saada mittaristoon. Keskikonsolin näyttöä voi käyttää kosketusnäytön lisäksi perinteisellä iDrive-kytkimellä, ohjauspyörän painikkeilla, puheohjauksella tai eleillä.
Ajettavuuden osalta BMW lupaa hyviä ominaisuuksia luokassaan. Autosta löytyy vakiona säädettävä iskunvamennus, minkä lisäksi tarjolla ovat Adaptive M Professional -jousitus tai ilmajousitus. Tarjolla on myös uusi xOffroad-paketti, joka tuo mukanaan ajo-ohjelmia erilaisiin haastaviin ajo-olosuhteisiin. Pakettiin kuuluu myös elektroninen tasauspyörästön lukko, joka parantaa paitsi maasto-ominaisuuksia, myös käytöstä vauhdikkaammassa ajossa.
Moottorivalikoimasta löytyy alkuvaiheessa kaksi dieseliä ja yksi bensakone. Perusversio kulkee nimellä xDrive 30d, jonka kolmilitrainen ja kuusisylinterinen turbodiesel tarjoilee 195 kW (265 hv) ja 620 newtonmetrin väännön. Bensakoneena löytyy xDrive 40i, joka puolestaan puhkuu 250 kW:n (340 hv) teholla ja 450 newtonmetrin voimalla. Malliston huipulta Euroopan markkinoilla on toistaiseksi M50d, joka tarjoilee neljän turboahtimen siivittämänä tehoa 294 kW (400 hv) ja vääntöä 760 newtonmetriä.
Nykyvaatimusten mukaisesti uusi X5 on mahdollista varustaa kattavasti kuljettajaa avustavilla teknologioilla. Tarjolla ovat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin, kaista-avustin, väistöavustin ja uutena ominaisuutena hätäpysäytystoiminta esimerkiksi sairaskohtausten varalta. Lisäksi auto osaa itsenäisesti peruuttaa 80 metrin matkan kuljettua reittiä pitkin takaisin, mikä voi avustaa esimerkiksi umpikujaan päätyessä.
Uuden BMW X5:n hinnat alkavat xDrive30d-mallin 99 082 eurosta. Ennakkomyynti alkaa kesän aikana, mutta ensimmäiset autot saadaan maahan vasta loppuvuodesta.
Kuvat: Valmistaja