Autoala kaipaa tukitoimia autokaupan piristämiseksi ja etenkin pienipäästöisten autojen hankintaan. Nykyinen hankintatuki kaipaakin pikaista uudistamista.
Autoalalla on eletty haastavia aikoja, eikä tukitoimia alan piristämiseksi juuri ole näkynyt. Aikaisemmin keväällä autoala nosti esille esimerkiksi romutuspalkkion uudistamisen, mikä on aikaisemmin todettu varsin tehokkaaksi keinoksi uudistaa autokantaa ja pienentää päästöjä. Tämän lisäksi etenkin sähköautojen hankinnalle toivotaan tukia monien muiden Euroopan maiden tavoin.
”Sähköautojen hankintatuki tulisi pikaisesti uudistaa, sillä sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on jäänyt keväällä viime vuoden loppupuolen kehitykseen nähden vaatimattomaksi. Ladattavien autojen osuus kävi helmi-maaliskuussa jo yli 17 prosentin lukemissa, mutta osuus on laskenut alkukesään mennessä noin viidellä prosenttiyksiköllä. Vaikka kasvua edelleen on viime vuoteen nähden, kasvu on jäämässä ennakoitua pienemmäksi”, arvioi toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Suomessa kotitalouksille myönnetään 2 000 euron hankintatuki alle 50 000 euron hintaisen sähköauton hankintaan. Tuen noin 6 miljoonaan euron vuosittaisesta budjetista oli varattu kesäkuun loppuun mennessä vain noin neljännes, mikä tarkoittaa noin 2 200 auton varausta. Autoala toivoisi tukisumman kasvattamista, laajentamista myös yritysten käytettäväksi sekä osittaista tukea myös ladattaville hybrideille. Vertailun vuoksi esimerkiksi Saksassa täyssähköauton hankintaan voi saada 9 000 euron tuen ja ladattavan hybridin hankintaan 6 750 euron tuen.
Kuluneen puolen vuoden aikana Suomessa on ensirekisteröity 1 499 uutta täyssähköautoa, kun viime vuonna vastaavalla aikavälillä rekisteröintejä kirjattiin 995. Ladattavien hybridien kohdalla kasvu on ollut vahvempaa ja määrä kokonaisuudessaan huomattavasti isompi. Kuuden ensimmäisen kuukauden aikana lataushybridejä laitettu kilpiin 5 850 kappaletta, kun vuonna 2019 luku oli 2 404. Sekä täyssähköautojen että ladattavien hybridien tarjonta on kasvanut ja kasvaa edelleen nopeaan tahtiin, joten kasvu tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa. Kokonaisrekisteröinteihin verrattuna määrät ovat kuitenkin edelleen suhteellisen alhaisia.
Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus
Kuva: Mikko Autio
Lue myös:
Autokaupassa elpymisen merkkejä – uusien myynti nousee käytettyjen kaupan imussa
Korona kurittaa autokauppaa – nämä merkit ovat pärjänneet keskimääräistä paremmin
Vuoden 2019 autokauppa numeroina – tässä ovat suurimmat voittajat ja häviäjät
Koeajossa Tesla Model 3 – alkuihastuksesta karuun todellisuuteen
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.