Formula ykkösten polttoaine on 99-prosenttisesti samaa, kuin normaali huoltoasemalla myytävä

Shell jatkaa polttoaineen kehitystyötä, vaikka sähköautot yleistyvät. Yhteistyössä Scuderia Ferrarin kanssa tehdyt innovaatiot eivät jää vain formuloihin, vaan tulevat myös kuluttajamarkkinoille.

Polttoaineen kehittäminen on pitkä prosessi. Se voi kestää viisikin vuotta ja työhön osallistuu yli 150 tutkijaa eri puolilta maailmaa. Shell Technology Center tekee yhteistyötä Shell V-Power polttoaineita Scuderia Ferrarille kehittävien kollegoiden kanssa.

– Kaikki alkaa polttoainelaboratoriostamme, missä testaamme erilaisia ideoita. Testejä tehdään paljon lyhyessä ajassa pienillä tuotemäärillä. Näin löydämme lupaavimmat seokset, jotka sopivat parhaiten asiakkaidemme tarpeisiin, Rüdiger Heine, Shell Technology Centerin fuel scientist kertoo.

Ajoneuvo on laboratoriossa testikäytössä.
Ajoneuvokäyttötesti valvotuissa olosuhteissa.

Seoksista lupaavimmat siirtyvät seuraavaan vaiheeseen, joka on moottoripenkkitesti. Moottoripenkkitestissä irtonainen moottori on kiinnitetty testauspenkkiin. Tutkijat voivat hallita eri muuttujia niin, että reunaehdot pysyvät aina samoina. Kun tulokset näyttävät hyvältä, siirrytään ajoneuvotesteihin. Niissä uutta polttoaineseosta testataan ajoneuvokäytössä valvotuissa olosuhteissa. Lopuksi uusi seos siirtyy ajoneuvokantatestaukseen. Siinä seosta testataan Hampurin arkipäiväisessä ajossa.

Shell on mukana alan kehityksessä kohti uusia energiamuotoja. Se ei silti ole pysäyttänyt perinteisten polttoaineiden kehitystyötä.

– Sähkön kaltaisten polttoaineiden käyttö lisääntyy jatkuvasti, mutta monet kuluttajat eivät voi vielä siirtyä käyttämään niitä. Meidän on siis kehitettävä yhä perinteisiä tuotteitamme ja investoiva samalla vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja esimerkiksi latausinfrastruktuuriin, Heine perustelee.

Yhteistyössä Scuderia Ferrarin kanssa

Shell ja Ferrari ovat tehneet yhteistyötä jo yli 70 vuoden ajan. Kilpa-autojen polttoaineiden ja öljyseosten suunnittelu tehdään liki yhtenä tiiminä autourheilun voimanlähteitä kehittävien Maranellon insinöörien kanssa.

Scuderia Ferrarin kilpapolttoaine koostuu 99-prosenttisesti samantyyppisistä aineista kuin tavallisilla huoltoasemilla myytävä Shell V-Power

– Moottoriurheilu ja Formula 1 ovat autourheilun huippu. Niiden avulla voimme luoda innovaatioita. Ne ovat kuin hyvn nopea ja karu liikkuva laboratorio, jossa voimme testata uusia asioita ja saada arvokasta tietoa. Hyödynnämme kaikkea tätä tietoa kuluttajatuotteissamme. Scuderia Ferrarin kilpapolttoaine koostuu 99-prosenttisesti samantyyppisistä aineista kuin tavallisilla huoltoasemilla myytävä Shell V-Power, kertoo delivery manager Valeria Loreti.

Polttoaineiden kehitystyö sisältää monia eri testivaiheita.

Tällä hetkellä Valeria Loretin osaajatiimi hioo uuden polttoaineen koostumuksen yksityiskohtia. Uusien säädösten vuoksi edessä on uusi haaste; vuoteen 2026 mennesä on luotava täysin kestävistä ainesosista valmistettu polttoaine.

– Etsimme ainesosia, jotka täyttävät säädösten vaatimukset, mutta ovat myös riittävän tehokkaita ja täyttävät yhteistyökumppanimme Scuderia Ferrarin tarpeet. Tämä on hyvin tärkeää sillä Formula 1 -sarja on meille merkittävä innovaatioalusta. Se mahdollistaa uusien ainesosien, virtojen ja molekyylien testaamisen. Niistä taas on hyötyä tavallisten polttoaineiden kehityksessä, Loreti sanoo.

Lue myös: Anniinan testissä täyssähkö Bemari iX1 -bensakonettakaan ei ole silti unohdettu

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! 
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.