Kolumni: Päästökriisi vavisuttaa automaailmaa – ”Kaikki kusettavat”

Autojen päästöistä on tullut niin iso ja merkittävä asia, että siihen alkaa liittyä vähitellen samoja ilmiöitä kuin urheilijoiden dopingiin.

Kaikki kusettavat. Hölmöt jäävät kiinni. Automaailma tutisee tällä hetkellä viimeisimmässä päästökriisissä. VW-konsernin väitetään huijanneen kaksilitraisten dieselmoottoristen autojensa päästömittauksissa USA:ssa. Tapaus koskee noin puolta miljoonaa autoa.

Jos VW on todellakin järjestelmällisesti huijannut päästöissä, se on toiminut kuten kaikki muutkin isot autonvalmistajat. Virallista päästömittauksista on tehty tiedettä ja taidetta – ja etenkin Euroopassa. Se näkyy siinä, miten isoja erot ovat nykyisellään virallisten arvojen ja todellisen kulutuksen välillä.

VW:n dieseleitä on tutkittu USA:ssa vuoden 2014 alkupuolelta asti. Autoilla on ajettu oikeasti, ja niissä niin Jettan kuin Passatinkin päästöt ovat nousseet radikaalisti testipenkissä mitattuihin päästöihin verrattuna. Typen oksidien raja-arvot ovat ylittyneet pahimmillaan jopa 30-kertaisesti. Testaajilla vastaavassa ajossa olleessa BMW X5:ssä ei havaittu samanlaista ongelmaa.

Aihetta enemmän tutkittuaan testaajat päättelivät selityksen löytyvän VW:n moottorin äly-yksikköön asennetusta ohjelmistosta. Tämä kuulostaa osatotuudelta.

Dieseleiden päästöjä on leikattu viime vuosina erilaisilla pakokaasuja puhdistavilla järjestelmillä. Urean ruiskuttaminen kuumien pakokaasujen sekaan on näistä yleisin. Sitä käyttää valtaosa autonvalmistajista. VW on tosin väittänyt pystyvänsä laskemaan NOx-päästöjään ilman ureaa. Moni on ihmetellyt miten.

Viimeisimmän huhun mukaan päästöjen leikkauksen taustalla saattaa olla sittenkin mekaaninen laite. Jos VW on todellakin asentanut kaksilitraisiin dieseleihinsä laitteen, joka haistaa päästömittaukset (eli sen, että auto seisoo dynamometrillä), ja ruiskuttaa vain ja ainoastaan silloin ureaa pakokaasuihin typen oksidien vähentämiseksi, silloin VW on toiminut todella tyhmästi. Se on selvää, että tuollaisesta asiasta narahtaa jossain vaiheessa.

Ja nyt kun syytökset on tuotu julki, huijauksesta lienee selvät todisteet. Aika näyttää, miten isosta ja järjestelmällisestä huijauksesta on kyse ja millaiset sakot VW joutuu mahdollisesti maksamaan.

Kohun seuraukset ovat VW:lle joka tapauksessa kovat. Yhtiön pörssikurssi laski Frankfurtissa hetkessä lähes viidenneksen, joka tarkoittaa rahassa noin 15 miljardia euroa. Auts. Imagohaitta saattaa tosin olla vielä isompi.

Ja jos VW:n todetaan toimineen rikollisesti, sitä uhkaa USA:ssa enimmillään 18 miljardin dollarin sakot. Ja lakimiesten luvatussa maassa aihe poikinee vielä aika monta korvausvaatimusta lisää.