Tutkimusyhtiö: Apple Watchin myynti peittosi selvällä erolla koko Sveitsin kelloteollisuuden

Applen vuonna 2015 markkinoille tulleesta Apple Watchista on kasvanut pikkuhiljaa melkoinen hittituote Applelle. Kellon debyytti markkinoilla ei kenties yltänyt kovimpiin odotuksiin mutta sittemmin kasvu on ollut erittäin vahvaa.

Tutkimusyhtiö Strategy Analytics arvioi Applen Watch-toimitusten kasvaneen vuonna 2019 jo 30,7 miljoonaan, mikä merkitsi samalla 36 prosentin nousua vuodesta 2018.

Myynnin vahva kasvu tarkoitti, että Apple peittosi koko Sveitsin kelloteollisuuden myynnin selvällä erolla. Strategy Analytics arvioi laadukkaista rannekelloistaan tunnetun Sveitsin kelloteollisuuden yltäneen vuonna 2019 yhteensä 21 miljoonan kellon toimituksiin.

Älykellojen, etunenässä Apple Watchin, vahva myynti onkin syönyt perinteisten rannekellojen markkinoita. Tutkimusyhtiön tilastot kertovat sveitsiläisten kellobrändien myynnin laskeneen 13 prosentilla ja toimitusten pienentyneen 24,2 miljoonasta 21,1 miljoonaan kelloon vuonna 2019.

”Perinteiset sveitsiläiset kellovalmistajat, kuten Swatch ja Tissot, häviävät älykellosodassa. Apple Watch tarjoaa paremman tuotteen laajemmissa myyntikanavissa ja vetoaa nuoriin kuluttajiin, jotka kasvavissa määrin haluavat digitaalisuutta ranteeseensa. Sveitsiläisten kellobrändien etsikkoaika älykelloissa on sulkeutumassa. Aika on käymässä loppuun Swatchille, Tissotille, TAG Heuerille ja muille”, kommentoi Strategy Analyticsin analyytikko Steven Waltzer.