Samsungin toisenkin taittuvanäyttöisen älypuhelimen kestävyydestä syntyi kohu – hehkutettu näyttöä suojaava lasi petti monien odotukset

Samsung julkisti historiansa toisen taittuvanäyttöisen älypuhelimen, Galaxy Z Flipin, viime viikolla. Suomessa Galaxy Z Flip on tulossa myyntiin 21. helmikuuta 1 550 euron suositushinnalla.

Viime vuoden ensimmäinen yritys tuoda Galaxy Fold myyntiin viime keväänä kariutui laitteen heikkoon kestävyyteen todellisessa käytössä ja Samsung joutui tekemään merkittäviä muutoksia ennen lopulta syksyllä tapahtunutta myyntiintuloa. Tälläkin kertaa kestävyys oli näin ollen heti mielenkiinnon kohteena Galaxy Z Flipissä – ja asiasta syntyi jälleen hetimiten myös pienimuotoinen kohu.

YouTube-kanava JerryRigEverythingin tutussa kuritustestissä nimittäin selvisi, että Samsung Galaxy Z Flipin näyttöpinnan naarmuuntuminen on mahdollista jo sormenkynsistä ja näyttöpaneelia suojaavaan lasiin on mahdollista helposti tehdä reikiä terävämmällä esineellä. Tämän jälkeen voi vaurioitua itse näyttöpaneeli.

Samsung käyttää Galaxy Z Flipissä ensi kerran taittuvaa Ultra Thin Glass -lasia. Sitä ei kuitenkaan ole näytön päällimmäinen kerros, sillä lasin päällä Galaxy Z Flipissä on vielä polymeeri- eli käytännössä muovimateriaalia oleva suojakerros. Se on edelleen herkästi naarmuuntuva tavalla, jota lasi ei ole.

Jälkikäteen voidaan todeta, Samsung on kokonaisuutena viestinyt Galaxy Z Flipin rakenteesta puutteellisella tavalla, joka on luonut virheellisen käsityksen puhelimesta monille. Samsung on puhunut ensimmäisestä taittuvalla lasinäytöllä varustetusta puhelimestaan mutta todellisuudessa lasin käyttäminen osana puhelimen näytön suojaamista parantaa käyttötuntumaa korkeintaan marginaalisesti, kun päällä on polymeerisuojakerros ja lasi on niin ohutta, ettei se ominaisuuksiltaan juuri muutenkaan muistuta tavallista lasia.

Samsungin käyttämän Ultra Thin Glass -lasin paksuuden on sanottu olevan vain yksi kuudestoistaosa normaalista lasista.

Kestävyys on suurin kysymysmerkki taittuvanäyttöisissä älypuhelimissa, ja jo toistamiseen Samsungin tuotelanseeraus tapahtuu tavalla, joka epäilemättä syö kuluttajien luottamusta uuden tuotekategorian laitteisiin.