Apple pyysi anteeksi MacBook-tietokoneiden näppäimistöongelmia

Apple on kommentoinut Wall Street Journalille sen useammissa eri MacBook-tietokonemalleissa esiintyviä näppäimistöongelmia.

Wall Street Journalin Joanna Stern käsitteli asiaa kolumnissaan, ja selvitti kuinka viimeisimmän kolmannenkin sukupolven perhosrakenteen näppäimistöt kärsivät yhä ongelmista.

Apple esitteli aiempaa ohuemman näppäimistöratkaisunsa alun perin MacBookissa vuonna 2015. Vuonna 2016 se tuli osaksi uudistuneita MacBook Pro -tietokoneita, ja sittemmin näppäimistötyyppi on kolmannen sukupolven versiona se otettiin käyttöön viime vuonna myös uusimmassa MacBook Prossa.

Uusimmatkaan näppäimistöt eivät ole ongelmattomia, vaikka Apple onkin luotettavuutta parantanut.

”Olemme tietoisia, että pienellä määrällä käyttäjiä on ongelmia kolmannen sukupolven perhosnäppäimistön kanssa ja olemme siitä pahoillamme. Suurella enemmistöllä kannettavien Mac-tietokoneiden käyttäjistä on positiivinen kokemus uuden näppäimistön kanssa”, todettiin Applelta.

Näppäimistöjen ongelmat yleisesti Applen perhosnäppäimistöissä ilmenevät esimerkiksi näppäinten jumittumisena kokonaan tai osittain pohjaan sekä painallusten herkkänä, tahattomana toistumisena.

Kolmannen sukupolven perhosnäppäimistöstä Apple esitteli viime heinäkuussa julkistetussa MacBook Prossa. Siinä näppäinten alle on lisätty kumisuojat, jotka estävät roskien pääsemistä näppäinten alle sekä tekevät näppäimistöstä myös hiljaisemman. Muutos on parantanut luotettavuutta selvästi, muttei kuitenkaan täysin – kuten WSJ:n katsaus nyt kertoo.

Apple on aiemmin aloittanut kesäkuussa 2018 huolto-ohjelman MacBookeille ja MacBook Pro -tietokoneille. Sen puitteissa Apple korjaa näppäimistöongelmia myös takuuajan jälkeen, neljän vuoden ajan laitteen ostopäivästä. Uusimmat MacBook Air ja MacBook Pro kolmannen sukupolven perhosnäppäimistöllä eivät ainakaan vielä toistaiseksi kuulu korjausohjelman piiriin, mutta ne kaikki ovat vielä takuun piirissä.