Vinhasti kieppuen framille Genevessä – Uusi Twingo on symppis

Tiistaiaamuna Geneven autonäyttely starttasi uuden Renault Twingon esittelyllä. Esityksessään Renault korosti uuden pikkautonsa ketteryyttä. Eri väriset Twingot pörräsivät vinhasti ympyrää pienella ”lavalla”.

Neljännen sukupolven Twingo on Renaultin selkeä ykköstykki Genevessä. Suurin muutos autossa on se, että nyt se on takamoottorinen.

– Twingo on kompakti ja monikäyttöinen, Renaultin Suomen tiedotus- ja markkinointipäällikkö Riitta Leskinen kehaisi Teknaville Genevessä.

Twingo on tehty Daimlerin kanssa yhteistyössä. Mitkä ovat yhteistyön edut?
– Kustannussäästö luonnollisesti, yhdistetään kaksi huippuosaajaa, Leskinen vastaa.

Moottori sijaitsee auton perässä. Miten tähän ratkaisuun päädyttiin?
– Siinä on haettu auton sisätilaa kokoa. Twingo on kymmenen senttiä lyhyempi kuin aiempi versio, silti sisätilaa on 22 sentttiä enemmän. On haluttu myös ketterä auto. Kääntyy hyvin pienessä tilassa.

Kääntöympyräksi Renault ilmoittaa vain 8,65 metriä.

Kuinka paljon autossa on ranskalaisuutta ja kuinka paljon saksalaisuutta?
– Jaa’a… (Leskinen hymyilee). Se on Renaultin tehtaalla tehty auto.

Suomessa pienet pikkuautot eivät tunnetusti ole suuria kaupallisia menestyksiä. Onko tähän trendiin odotettavissa jotakin muutosta?
– Ihan pikku pikku autothan alkavat olla isompia, siellä pullistellaan koko ajan. Mahdollisesti on tulossa muutosta trendiin.

Ja kun smart forfour esitellään hieman myöhemmin, mikä saa ostajan valitsemaan Renaultin?
– En tiedä Smartin aikatauluja, eikä Twingonkaan Suomen aikatauluista tai hinnasta ole vielä tarkkaa tietoa, Leskinen sanoo ja lisää, että Suomeen uusi, sympaattinen Twingo saataneen loppuvuodesta.

Teksti ja kuva: Jussi Ojala, Geneve (Twitter: @ojalajus)