Vertailu: Panokset kovenevat kompaktissa laatuluokassa – vastakkain Audi A3, BMW 1-sarja ja Mercedes A

Saksalaiset laatumerkit ovat laajentaneet määrätietoisesti mallistojaan alaspäin, eikä mitään anneta kilpailijoille ilmaiseksi. Uudistettu A-Mercedes haastaa kilpailijansa etenkin parantuneen mukavuuden avulla. Riittääkö se?

VERTAILUAUTOT

Audi A3 1.4 TFSI COD 110 kW ultra
Malliston hinnat alk. 26 916 €
150 hv/0-100 km/h 8,2 s
Testikulutus 7,3 l/100 km
Audi ei ole enää aivan tuore tapaus, mutta sen tyyli ja olemus vakuuttavat yhä. 150-heppainen bensaturbo sylintereiden lepuutuksella on miellyttävä moottori, ja stronic-kaksoiskytkinautomaatti sopii hyvin sen jatkeeksi.

BMW 118i
Malliston hinnat alk. 27 989 e
136 hv/0-100 km/h 9,1 s
testikulutus 6,6 l/100 km
BMW:n 1-sarja on vakiinnuttanut asemansa kilpailijoiden joukossa. Muista vertailun autoista poiketen sen keulalla tikkaa kolmisylinterinen bensaturbo, mutta tätä ei ajossa oikeastaan huomaa. Kone on taloudellinen, ja Eco-asetus pudottaa kulutusta vielä lisää.

Mercedes-Benz A 180
Malliston hinnat alk. 27 804 e
122 hv/0-100 km/h 8,3 s
testikulutus 6,8 l/100 km
Mercedes nuorensi edellisessä sukupolvenvaihdoksessa A-sarjaa vahvasti, ja sen jousituksesta tehtiin samalla turhankin napakka. Faceliftissä keskityttiin nyt mukavuuden parantamiseen. Moottori on tuttu 122-heppainen ja 1,6-litrainen turbonelonen.

SISÄTILAT

Audi A3
Audin matkustamo on oikeastaan ainoa, jossa matkustaa mukavasti neljä aikuista. Se kerää eniten pisteitä niin etu- kuin takamatkustajiltakin. Kiitosta tulee etenkin takajalkatiloista, mutta kuskin istuin saisi tarjota hieman enemmän tukea. Kun A3 esiteltiin, sen ohjaamon laatuvaikutelma teki suuren vaikutuksen. Kilpailijat ovat petranneet, mutta A3 on edelleen mittatikku muille. Audissa on myös suurin tavaratila (380–1 220 litraa). Tavarat on myös helppo nostaa kyytiin alhaisimman nostokorkeuden takia.

BMW 1-sarja
Sisätilojen ja tavaratilan vetoisuuden (360–1 200 litraa) suhteen BMW asettuu Audin ja Mercedeksen väliin. Ohjaamo on sporttinen, laatuvaikutelma on hyvä ja ergonomia on BMW:lle tyypillisesti erinomainen. Lukuisten avustavien järjestelmien käyttäminen on loogista ja helppoa. Kokonaisuuden kruunaa kuljettajan sporttijakkara, jossa on erinomaiset säädöt. Työympäristönä BMW on siis vertailun ykkönen. Plussaa tulee myös tavaratilan käytettävyydestä. Takapenkillä on saman verran jalkatilaa kuin Mercedeksessä, mutta pääntilaa on enemmän.

Mercedes-Benz A
A-sarjassa on ahtaimmat sisätilat. Edessä istutaan kyllä mukavasti, tilaa on joka suuntaan riittävästi. Laatuvaikutelmakin on hyvä, kuten on tässä kilpailuryhmässä oltavakin. Comfort-etuistuimet ovat myös mukavat, ja tarjoavat kohtuullisesti tukea. Takapenkillä on sen sijaan aikuisille ahdasta niin jalka- kuin pääntilankin suhteen. Tavaratila on vertailuryhmän pienin, sen vetoisuus on 341–1 157 litraa. Faceliftissä kojelauta säilyi lähes ennallaan, mutta ratissa olevat painikkeet pistettiin uuteen järjestykseen.

AJETTAVUUS

Audi A3
A3 on vertailuryhmän hiljaisin auto, ja myös sen jousitus vakuuttaa. Moottorin jatkeena on 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, joka reagoi äkillisiin kaasupolkimen painalluksiin turhan kulmikkaasti. Käsittelyradalla Audi nauttii vertailun tehokkaimmasta moottorista. Audi myös siirtää tuon tehon hyvin tien pintaan, se on vertailukolmikosta selvästi nopein. Audin ohjaus on myös hyvä ja urheilullisessa ajossa riittävän nopea suoraviivainen.

BMW 1-sarja
Myös BMW:n jousitusmukavuus on kohdallaan, joskin taka-akseli on auto täyteen kuomattuna kovilla heti kun tien pinta muuttuu epätasaiseksi. Yhden sylinterin vajauksesta huolimatta BMW:n moottori vakuuttaa. Se vääntää todella joustavasti ja vahvasti heti kunhan kierrokset kiipeävät lukeman 2 000 yläpuolelle. Kone käy myös todella tasaisesti. Moottorin suorituskyky jää kilpailijoista, mutta se voittaa muut taloudellisuudessa. Ajo-ominaisuuksissa takavetoinen BMW on omaa luokkaansa. Sen ohjaus on sopivan tunnokas ja antaa hyvin palautetta renkailta.

Mercedes-Benz A
A-sarjan mukautuva iskunvaimennus antaa mahdollisuuden säätää alakerran ominaisuuksia urheilullisuuden ja mukavuuden välillä. Normaaliajossa kannattaa käyttää viimeksi mainittua, sillä urheilullinen asetus päästää tien epätasaisuudet turhan napakasti sisälle ohjaamoon. Mercedeksessä on Audin tapaan 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, joka toimii aavistuksen pehmeämmin kuin Audissa. Käsittelyradalla Mercedes jättää BMW:n taakseen, muttei pysty vastaamaan Audin vauhtiin. Mersu puskee herkemmin.

MITTAKUVAT

TEKNIIKKA JA MITTAUSTULOKSET

TUOMIO

1. Audi A3
2467 pistettä
Audi vakuuttaa niin tiloillaan kuin ajo-ominaisuuksillaankin. Siinä on myös vertailun tehokkain moottori, joka auttaa sen nopeimpaan aikaan käsittelyradalla. Sylintereiden lepuutus ei tuo normaaliajossa hirveästi säästöä. Audi on porukan janoisin.

2. BMW 1-sarja
2446 pistettä
Jos valintakriteerinä olisi pelkstään ajamisen hauskuus, nousisi BMW voittajaksi. Taloudellisesti välitetty manuaalivaihteisto vie parhaan terän moottorin suorituskyvystä, mutta kukkaro tykkää 3-sylinteristä moottorista huoltoasemalla käydessä.

3. Mercedes-Benz A
2407 pistettä
Uudistukset ovat parantaneet A-sarjaa selvästi, jousitusmukavuudessa se on porukasta paras matkakumppani maantielle. Tämä ei kuitenkaan riitä nostamaan Mercedestä pois viimeiseltä sijalta. Kilpailu on kovaa. Etenkin ahdas matkustamo heikentää Aapelin asemia.