Teknavin vauhtikaksikko Markku Alén-Marko Terva-aho lähtivät koeajolle Ferrari Romalla Iitin Kausalasta, jossa hevosurheilu, siis hevosvoimat, ovat raviurheilun kautta tuttu juttu – ja ominainen ympäristö myös ”Korskuvalle orille”, Ferrarille.
Teknavin legendaarinen ”vauhtikaksikko” Alén–Terva-aho aloittavat uuden tuotantokauden suoraan huipulta, Ferrarin ratista. Tälläkään kertaa tosin ”Tervistä” ei puikoissa nähdä.
– Katso millainen ”naso italiano”, italialainen nokka, Markku Alén ihastelee autoa ensinäkemältä.
– Tässä on vähän etsitty vanhaa 1960-lukua, vanhaa tyyliä, Marko Terva-aho analysoi Roman palkittuakin ulkonäköä.
Alén jatkaa analyysiansa pohtimalla, onko auton muotoilussa englantilaistyyppisiäkin vaikutteita – ja paljastaa yksityiskohdan, joista Ferrareissa on aina pitänyt.
– Se mistä mä olen ylpeä on, että nää vanteet on aina tyylikkäitä Ferrareissa.
620-hevosvoimainen Roma istuu Markku Alénin ajorukkasiin hyvin.
– Avanti, kuusinkertainen Jyväskylän MM-rallin voittaja huudahtaa, kun koittaa koeajon aika.
– Täytyy katsoa, jos uskaltaa, Alén jatkaa Terva-ahon tiedusteltua nostetaanko ajonopeutta viimeistään määränpäässä, KymiRingin radalla.
– Pientä esileikkiä taas kerran, ”Tervis” kommentoi, kun Alén painaakin lusikkaa syvemmälle yllättäen heti koeajon aluksi.
Runsaasti Ferrareita koeajanut Markku kokee auton uudistuksista yllättävimmäksi hieman yllättävän ominaisuuden: keskikonsolin.
– Tämä maksaa 160-170 tonnia siellä, missä autoveroa ei tunneta. Suomessa autoveron kanssa lähellä kolmea ja puolta sataa, Markku äimistelee yhteiskunnallista faktaa.
Markku kiihdyttää KymiRingillä auton suoralla yli 250 kilometrin tuntinopeuden.
– Kevyesti, hän vastaa asian huomioineelle ”Tervikselle”.
– Kyllä tämä hienosti menee, Alén kommentoi pikkupoikamainen ilme kasvoillaan, kun Terva-aho tiedustelee ohjattavuutta.
Alén puhuu itsensä pussiin lueteltuaan ensin ylisanoja auton moottorista, ohjattavuudesta ja alustasta:
– Tämä on siviiliajoon ja radalle aivan täydellinen kilpa-auto.
Lue lisää: Esittelyssä Ferrari Roma – paluu klassisen GT-tyylin pariin