Volvon ensimmäinen sähköauto on pian totta – tietoa tarjotaan pala kerrallaan

Volvon uusi sähköauto esitellään yleisölle 16. lokakuuta. Ensimmäisenä raotetaan turvallisuuden verhoa.

Volvo esittelee täysin sähköisen Volvo XC40 -SUV-mallin yleisölle ensimmäisen kerran 16. päivä lokakuuta. Malli on merkille merkittävä ollen Volvon ensimmäinen täyssähköauto. Volvo on kiinnittänyt, perinteidensä velvoittamana, erityistä huomiota auton turvallisuuteen.

”Volvon on oltava turvallinen riippumatta siitä, viekö autoa eteenpäin sähkökoneisto vai polttomoottori. Täysin sähköinen XC40 on yksi kaikkien aikojen turvallisimmista Volvoista”, kertoo Volvon turvallisuusjohtaja Malin Ekholm.

Esiteltävä sähköauto pohjautuu jo olemassa olevaan Volvo XC40 -malliin, mutta sitä on suunniteltu monelta osin uusiksi. Volvon insinöörit miettivät auton eturakenteen uudelleen ja päätyivät vahvistamaan sitä polttomoottorin puuttumisen vuoksi. Näin auto saatiin täyttämään Volvon turvallisuusvaatimukset.

Volvo on kehittänyt matkustajia ja akkua varten uuden turvarakenteen. Akkua suojaa turvakehikko, joka koostuu puristealumiinirungosta ja on upotettu keskelle auton korirakennetta. Ratkaisu luo sisäisen törmäysvoimia sitovan vyöhykkeen akun ympärille.

Auton korirakennetta on vahvistettu sekä etu- että takaosasta. Sähköinen voimansiirto on integroitu takana korirakenteeseen, mikä jakaa tehokkaammin törmäysvoimia matkustamosta poispäin.

”Turvallisuuteen liittyvät perusteet ovat tässä autossa samat kuin muissakin Volvoissa. Auton sisällä on ihmisiä, joten matkustamon täytyy olla heille turvallinen paikka”, Ekholm jatkaa.

Akkukäyttöisessä XC40:ssä nähdään myös uutta aktiivista turvallisuusjärjestelmätekniikkaa. Se on ensimmäinen Volvo, joka on varustettu uudella kuljettajaa tukevalla ADAS-anturiratkaisulla, jonka ohjelmiston on kehittänyt Volvon ja Veoneerin yhdessä omistama yritys Zenuity.

Uusi ADAS-kokonaisuus on skaalautuva aktiivinen turvallisuusjärjestelmä, joka koostuu tutkista, kameroista ja ultraääniantureista. Se muodostaa Volvon mukaan perustan tulevalle autonomiselle ajoteknologialle. Volvo kertoo taitavasti järjestelmästä kertomatta mitään sen toiminnallisuudesta – saanemme lisätietoja lähempänä auton julkaisua.

Ensitietojen perusteella auton ulkonäön voisi arvailla olevan varsin lähellä muuta XC40 -mallistoa. Tavaratilakin saattaisi säilyä samankokoisena, sillä läpileikkauskuvissa sinne ei ole sijoitettu tekniikkaa. Noinkohan keulamaskista löytyy ritilät polttomoottoriversioiden tapaan, vai onko pinta siloteltu sähkömuodin mukaiseksi.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Vuoden Auto 2018 on Volvo XC40 – lue lisää Ruotsin ylpeydestä
Koeajossa Volvo XC40 – palikat kohdillaan
Vuoden Auto Suomessa 2019 -valinta lähestyy – nämä kuusi autoa ovat mukana finaalikierroksella

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.