Apple-autosta ei tullutkaan valmista.
Apple ajaa alas projektinsa oman sähköauton kehittämiseksi, raportoi Bloombergin Mark Gurman.
Applen autoprojekti, Project Titan, ehti olla käynnissä jollakin tavalla ainakin vuodesta 2014 asti, joten kyseessä oli vuosikymmenen työ, joka ei nyt lopulta ole tuottamassa toivottua lopputulosta.
Bloombergin lähteiden mukaan Applen operatiivinen johtaja Jeff Williams sekä autoprojektia viimeksi johtanut Kevin Lynch kertoivat projektin päättämisestä Applen sisäisesti tiistain aikana.
Applen ylin johto teki päätöksen autoprojektin lopettamisesta viime viikkojen aikana. Hiljattain alkuvuodesta 2024 Bloomberg raportoi Applen laskeneen autoprojektinsa kunnianhimoa ja lykänneen aikataulua jälleen eteenpäin vuoteen 2028. Nähtävästi lopulta nämä olivat liikaa Applen ylimmälle johdolle ja hallitukselle, ja miljardipanostusten jälkeen autoprojektille päätettiin laittaa piste.
Project Titan -projektissa työskenteli nyt noin 2 000 työntekijää. Projektin päättämisen jälkeen osa työntekijöistä on siirtymässä osaksi Applen tekoälytiimiä. Kaikille työntekijöille tätä mahdollisuutta ei ole tarjolla. Osa työntekijöistä voi löytää uuden tehtävän Applen muista tiimeistä, mutta Bloombergin raportin mukaan irtisanomisiakin on luvassa. Määrä ei ole vielä tiedossa.
Applen autoprojektissa johto ehti vaihtua vuosien varrella moneen kertaan. Vuodesta 2021 projektin ylin johto oli kuitenkin melko vakaa. Kesällä 2021 Applen jätti sitä ennen aiemmat vuodet Applen autoprojektin käytännön päivittäisestä johtamisesta vastannut Doug Field, joka siirtyi Applelta Fordille. Hänen jälkeensä Applen autoprojektin johtoon nousi Apple Watchin watchOS-ohjelmiston kehitystä aiemmin vetänyt Kevin Lynch.
Alun perin Applen kerrotaan suunnitelleen autoonsa ”limusiinimaista” sisustusta, jossa matkustajat istuisivat vastakkain, mutta siirtyneen tältäkin osin perinteisempään malliin, jossa kaikki istumapaikat sijaitsevat samansuuntaisesti katse eteenpäin samalla, kun visio itseajavasta autosta alkoi laimentua. Alkujaan Apple-autossa ei pitänyt edes olla rattia ja polkimia.
Lopulta Apple-autosta näytti alkavan tulevan vain yksi sähköauto muiden joukossa – viimeisten raporttien mukaan suunnitellulta hinnaltaan noin 100 000 dollaria. Apple-auton yleisen kiinnostavuuden lisäksi projektissa Applen johtoa huoletti kannattavuus: Applen tuotteissa on perinteisesti korkeat bruttokatteet, ja läheskään vastaavien katteiden saavuttaminen Apple-autolla ei ollut näköpiirissä.
Vuosien saatossa ehdittiin huhuta myös Applen useammista neuvotteluista kumppanin löytämiseksi sen autoprojektille, mutta lopulta se päätti edetä yksin – nyt koittaneeseen loppuun asti.