Mazda yhdistää bensan ja dieselin vahvuudet – puristussytystä hyödyntävä bensiinimoottori tulee 2019

Mazda esitteli kuluvalla viikolla kestävän kehityksen suunnitelmansa. Nimellä ”Sustainable Zoom-Zoom 2030” kulkevan projektin mielenkiintoisin yksittäinen julkaisu on dieseleistä tuttua puristussytytystä hyödyntävä bensiinimoottori.

Mazdan tulevaisuuden polttomoottori kulkee nimellä SKYACTIV-X. Se on maailman ensimmäinen bensiinimoottori, jossa hyödynnetään dieseleistä tuttua puristussytytystä. Sinänsä se on ilmiönä myös bensiinimoottoreista tuttu, mutta nakutuksena tunnettu ennenaikainen syttyminen ei ole kovin toivottu. Pahimmillaan sen seurauksena on varsin nopea moottoririkko. Mazdan uutuusmoottorista löytyy kyllä edelleen sytytystulppa ja Mazda kutsuu sytytysjärjestelmää nimellä ”Spark Controlled Compression Ignition”. Käytännössä siirtyminen sytytystulpan käytöstä puristussytytykseen on valmistajan mukaan huomaamaton.

Mitä tällä saavutetaan?

Mazdan mukaan järjestelmän avulla saadaan yhdistettyä bensiini- ja dieselmoottoreiden parhaita puolia. Bensiinimoottorin kanssa ei ole viime aikoina paljon puhuttaneita NOx-päästöjä, minkä lisäksi moottorin käyttöalue on laajempi. Nykyisiin bensiinimoottoreihin verrattuna SKYACTIV-X tarjoaa noin 10-30 prosenttia enemmän vääntöä ja 20-30 prosenttia paremman polttoainetehokkuuden. Nykymallistossaan Mazda on luottanut vapaasti hengittäviin bensiinimoottoreihin, mutta uuden sukupolven moottorissa tullaan näkemään mekaaninen ahdin, joka paitsi parantaa taloudellisuutta myös suorituskykyä.

Kokonaisuudessaan päästöjen pienentäminen on tärkeässä roolissa. Mazdalla vuoteen 2030 mennessä CO2-päästöjen on tarkoitus olla 50 prosenttia pienemmät vuoteen 2010 verrattuna, ja vuonna 2050 vastaava luku on 90. Näihin lukuihin pääseminen vaatii myös vaihtoehtoisten voimanlähteiden käyttöä, ja Mazda on uuden polttomoottoritekniikan ohella tuomassa vuodesta 2019 alkaen sähköistettyjä autoja. Paikallisten päästöjen lisäksi Mazda haluaa kiinnittää entistä enemmän huomiota auton koko elinkaaren aikana tuottamiin päästöihin, mikä onkin kokonaisuuden kannalta ihan oma tarinansa.

CX-5 edustaa tällä hetkellä Mazdan uusinta muotokieltä ja tekniikkaa.

Lue myös:
Koeajossa todistettavasti puhdas diesel – tällä tekniikalla päästöt reilusti alle rajojen
Volvo sähköistää kaikki autonsa – jatkossa jokaisesti uutuudesta löytyy sähkömoottori