Kia laajentaa ympäristöystävällistä mallistoaan odotetulla Niron sähköaversiolla. e-Nirolla taittaa matkaa yhdellä latauksella lähes 500 kilometriä.
Sähköautojen tarjonta kasvaa kaikissa kokoluokissa. Kia Niro on ollut valmistajalleen tärkeä malli ympristöystävällisen autoilta kannalta hybridi- ja pistokehybridiversiona. Sähköautokin Kian mallistosta on löytynyt Soulin kuorista, mutta nyt valmistaja pistää uuden vaihteen silmään sähköautomarkkinoita ajatellen uudelle e-Nirolla.
Pariisissa suurelle yleisölle esiteltävä e-Niro sijoittuu suosittuun kompaktien katumaasturien luokkaan, tai crossovereiden kuten valmistaja sanoo, sijoittuva täyssähköauto. e-Niron jakaa tekniikkansa pitkälti jo kesällä esitellyn Huyndai Kona electricin kanssa. Autoon on Konan tavoin tarjolla kaksi erikokoista akkua, joista pienempi on kapasiteetiltaan 39,2 kWh ja isompi 64 kWh. Pienemmän akun kohdalla sähkömoottorista otetaan tehoa 100 kW (136 hv), kun isomman akun kanssa tehoa on tarjolla 150 kW (204 hv). Molemmissa variaatioissa vääntöä on tarjolla samat 395 newtonmetriä. Kesympi versio kiihtyy sataseen 9,8 sekunnissa, ja tehokkaampi spurttaa 7,8 sekunnissa.
Kia ilmoittaa pienemmällä akkupaketilla varustetun auton toimintasäteeksi yhdellä latauksella 312 kilometriä, ja isommalla matkaa pitäisi pystyä keskimäärin taittamaan 485 kilometriä. Valmistajan mukaan WLTP-kulutusmittausten kaupunkiajoa simuloivalla osuudella e-Niro on kykenevä jopa 615 kilometrin ajamiseen yhdellä latauksella. Parhaimmillaan akku täyttyy 80 prosentin lataukseen 100 kW:n tehoisella CCS-pikalatauksella vajaassa tunnissa.
Uuden e-Niron myynti alkaa Euroopassa vielä tämän vuoden puolella.
Kuvat: Valmistaja
Lue myös:
Ensituntuma: Hyundai Kona electric – suosikkiluokan sähköautotulokas
Koeajossa kaksi eri maailmaa yhdistävä hybridi
Testissä uusi Kia Niro
Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.