Uusi Toyota Auris esiteltiin Genevessä – moottorivalikoimassa täyskäännös

Kolmannen sukupolven Toyota Auris teki maailman debyytinsä Geneven autonäyttelyssä. Uuden muotoilun lisäksi valmistaja esitteli uuden moottoristrategiansa, mikä tarkoittaa Toyotan uusien hybridien ensiesittelyä.

Toyotalla on pitkät perinteet hybriditekniikasta. Viimeiset 20 vuotta uranuurtajana toiminut autonvalmistaja on myynyt autojaan maailmanlaajuisesti yli 11 miljoonaa kappaletta, joista 1,5 miljoonaa Euroopassa.

Vuoden 2010 ensimmäisen sukupolven Auris oli Toyotan ensimmäinen suuren volyymin hybridimalli. Nyt se tulee olemaan ensimmäinen malli, joka hyödyntää valmistajan uutta strategiaa voimanlähteiden jaottelussa. Asiakkaiden palautteiden perusteella suunnaksi on nyt valikoitunut kaksi hybriditekniikkaan perustuvaa voimanlähdettä. Toisen ideologia perustuu polttoainetehokuuteen ja mukavuuteen, kun taas toisen suurempaan voimaan ja dynaamisiin ajo-ominaisuuksiin.

Nykyinen Auris koostuu viidestä perinteisestä moottorista ja yhdestä hybridivoimanlähteestä. Uuden mallin myötä moottorivalikoima tekee täyskäännöksen, sillä jatkossa saatavilla on ainoastaan yksi perinteinen polttomoottori, 1,2-litrainen bensiinikone. Hybridivoimanlähteitä on puolestaan saatavilla kaksi, sekä 122-hevosvoimainen 1,8-litraisella moottorilla että 180-hevosvoimainen 2,0-litraisella moottorilla.

Uusi Auris on edeltäjäänsä 40 mm pidempi ja 30 mm leveämpi. Kokonaiskorkeudeltaan auto 25 mm matalampi. Lisäksi konepelti on madaltunut 47 mm.

Kuvat: Mikko Autio

Geneven autonäyttely on avoinna yleisölle torstaista lähtien 8.3.-18.3. Lehdistö pääsee paikalle jo tiistaina 6.3. ja Teknavi raportoi suoraan paikan päältä Genevestä viikon mittaan. Teknavin löydät verkkosivujen lisäksi Facebookista, Instagramista sekä Twitteristä.