Uusi Opel Astra on hyvä auto, se on todettu useampaan kertaan. Siksi se ei ole yllätys, että myös farmarissa on vetovoimaa. Täydellinen ei paketti kuitenkaan ole.
Tykkäsimme
kasvaneista tiloista edeltäjään verrattuna
jousituksesta ja hiljaisesta matkustamosta
hyvästä hinta-laatusuhteesta
alentuneesta painosta, auto kulkee kevyesti
houkuttelevan hintaisista varustepaketeista
Emme tykänneet
nelivetoa ei tarjolla lainkaan
automaattivaihteisto tuntuu hieman vanhahtavalta
auton muodot eivät istu heti silmään
Suomeen huhtikuu 2016
Hinta alkaen 21 999 €
Farkku; se käytännöllinen perheauto, ennen kuin kukaan oli keksinyt tila-autoja tai katumaastureita. Tila-autojen suosio on laskussa, kun ihmisten huomio on kiinnittynyt vapauden huumaa tarjoaviin katumaastureihin. Kukapa sitä ei haluaisi seikkailla vähän arkenakin?
Farmari on kuitenkin säilyttänyt suosionsa uusien korimallien rinnalla, ja kun autoa tarkastelee lähemmin, syitä ei tarvitse miettiä kovin kauan. Farmari tarjoaa ison kontin. Astra Sports Tourerin tavaratila vetää nyt 540 litraa, joka on 40 litraa enemmän kuin aikaisemmin. Tavaratilalla on myös pituutta yli metri, ja katumaasturia matalamman lattian vuoksi lastauskynnyskin on alhaisempi. Takaistuimet taitettuna kontin lastausala venyy jo 1,87 metriin, eli siellä kuljettaa isompiakin esineitä – tai hätätilassa tavaratilaan mahtuu nukkumaan jopa aikuinen mies. Laajennetun kontin tilavuus on kasvanut 80 litralla 1 630 litraan.
Konttia paljon ja erilaisiin kuljetustehtäviin tarvitseva harkitsee ehkä FlexOrganizer-paketin hankkimista. Se tuo tavaratilan sivuille kiskot, joille voi asentaa erilaisia kuorman paikoillaan pysymistä avittavia apuvälineitä verkoista kiinnitystankoihin.
Muita farmarin etuja katumaasturiin verrattuna on se, että se tuntuu ratin takana tavalliselta henkilöautolta; kori ei siis kallistele katumaasturin tavoin. Autotehtaiden edustajat puhuvat mieluusti urheilullisemmasta ajettavuudesta, mutta puhutaan nyt vain tienläheisemmästä ajokokemuksesta. Tätä korostaa myös katumaasturia matalampi ajoasento.
Suomen maahantuoja odottaa myyvänsä tänä vuonna yhteensä 3 000 Astraa. Se on huima kasvu edellisvuodesta. Alkuvuoden perusteella Astrassa on kuitenkin imua, eivätkä auton saamat palkinnot ja kiitokset maailmalla varmasti heikennä kiinnostusta nekään. Yksi harmittava puute mallistossa kuitenkin on; nelivetoja ei ole tarjolla lainkaan. Sellaista haluavan on katsottava sittenkin sinne katumaastureiden suuntaan.
MIKÄ Opelin suosikkimalli 10. sukupolvessa, kun mukaan lasketaan Kadett. Auto on nyt uuden pohjarakenteen ansiosta aiempaa modernimpi, laadukkaampi ja tilavampi.
KENELLE Farmari on ensisijaisesti perheauto. Opelin ostajat arvostavat myös varmasti hyvää hinta-laatusuhdetta ja maltillisia huoltokustannuksia. Farkkukori maksaa reilut tuhat euroa on enemmän kuin 5-ovinen, eli pienellä rahalla saa huomattavasti enemmän autoa.
AJETTAVUUS Astra on ottanut ison harppauksen eteenpäin ajo-ominaisuuksissa. Ohjauksessa on mukavasti tuntoa ja vastetta, jälkimmäistä välillä jopa liikaakin. Palautus on lähellä keskialuetta aavistuksen turhan voimakas ja keinotekoinen. Sähköiset ohjaukset ovat kuitenkin kehittyneet nopeaan tahtiin. Auton jousitus pelaa myös hienosti, ainoastaan terävimmät kuopat tärskäyttävät hieman pahasti sisälle matkustamoon.
SUORITUSKYKY Ajoimme ensikoeajolla automaattivaihteisen 1,4-litraisen ja 150-heppaisen bensaturbon ja uuden 160-heppaisen tuplaturbodieselin manuaalina. Molemmilla kerkiää, mutta ajamisen hauskuudessa on iso ero. Diesel on todella maittava ajettava manuaalinakin. Kone on hieman eloton tyhjäkäynnin tuntumassa, mutta kun kierrokset nousevat lähelle tuhattaviittäsataa, auto ampuu menemään kuin hauki kaislikosta. Voin myös kuvitella, että tämä moottori jaksaa viedä farkkukoria täyteenlastattunakin mukisematta ja herkästi. Kuormaa Astra ST saa kantaa moottorista riippuen 537-568 kiloa. Bensaturbon vetovoimaa latistaa hieman töksähtelävästi toimiva automaatti. Voimalinja ei ole aina samaa mieltä kuskin kanssa oikeasta vaihteesta.
TILAT Astran farmariversiosta on kasvanut vuosien varrella iso auto. Nykymalli on 4,7 metrin pituisena edeltäjänsä mittainen, mutta uuden pohjarakenteen ja kasvaneen akselivälin myötä auton sisätiloja on pystytty kasvattamaan. Tavaratila on hyvän kokoinen, ja sen käytännöllisyyttä voi parantaa hankkimalla lisähintaan kolmessa osassa taitettavat takaistuinten selkänojat sekä erilaisia tavaroiden kiinnikkeitä. Ohjaamossa on rauhallinen ja selkeä tunnelma, nappulaviidakkoa on karsittu terävällä viidakkoveitsellä. Ainoastaan ratissa on yhä liikkaa nappeja, joiden tarkoitus ei aina aukea ensisilmäyksellä. Laatuvaikutelma on hyvä ja se on noussut selvästi edeltäjästä.
MALLISTO Farmarin saa neljällä bensakoneella (1.0T/105 hv, 1.4T 125 hv, 1.4T 150 hv ja 1.6T/200 hv) ja kolmena dieselversiona (1.6/110 hv, 1.6/136 hv ja 1.6/160 hv). Pienimmän moottorin, eli litraisen ja 3-sylinterisen bensaturbon saa sekä manuaalina että automatisoidulla manuaaliaskilla, 1.4 Turbon 125 hv versio on aina manuaali ja tehokkaampi 150 hv versio aina automaatti. 1.6 bensaturbo on puolestaan aina manuaali. Dieseleistä pienin ja tehokkain ovat aina manuaaleja, keskimmäisen saa sekä manuaalina että automaattina. Varustetasoja on kaksi: Enjoy ja Innovation, ja näiden päälle saa vielä houkuttelevasti hinnoiteltuja varustepaketteja.
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo ECOTEC
Moottori 1 399 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 245 Nm / 2 000-4 000 r/min
0-100 km/h 9,4 s
Huippunopeus 205 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 130 g/km
Mitat Pituus 4 702 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 510 mm, akseliväli 2 662 mm
Omamassa 1 322 kg
Tavaratila 540-1 630 l