VW-konserni on jahdannut määrätietoisesti maailman suurimman autonvalmistajan titteliä, ja yksi suurimmista syistä saksalaisten viimeaikaiseen menestykseen on modulaarinen pohjarakenne.
VW ei varsinaisesti keksinyt modulaarista rakennetta, sillä vastaavia ratkaisuja on ollut olemassa jo aikaisemmin. VW on vain vienyt toteutuksen selvästi pidemmälle kuin kukaan muu.
Toyota aikoo nyt tehdä vastaavanlaisen harppauksen. Kuvassa oleva ja vielä tänä vuonna esiteltävä neljännen sukupolven Prius rakentuu Toyotan uudelle modulaariselle pohjarakenteelle (TNGA = Toyota New Global Architecture), ja vuoteen 2020 mennessä jo puolet Toyota-mallistosta on kasattu uudelle tekniikalle.
Toyotan varapääjohtajan Mitsuhisa Katon mukaan uuden rakenteen mukanaan tuomat säästöt ovat merkittäviä. Uudet tuotantolinjat voidaan rakentaa puolta halvemmalla verrattuna vuoteen 2008. Kokonaan uuden tehtaan pystytyskustannukset ovat puolestaan noin 40 prosenttia edullisemmat. Itse tuotannossa säästöä syntyy noin 20 prosenttia, koska tuotanto on aiempaa yksinkertaisempaa ja siten myös joustavampaa.
Säästyvän rahan Toyota aikoo sijoittaa tuotekehitykseen. Taistelussa VW:tä vastaan Toyota aikoo panostaa tulevaisuudessa enemmän autojensa laatuvaikutelmaan sekä ajo-ominaisuuksiin.
Saksalaiset tunnetaan insinööritaidoistaan. On mielenkiintoista nähdä, miten käy, kun sitä vastaan asettuu japanilainen tehokkuus. VW:llä on etumatkaa, mutta Toyota ampaisee takaa-ajoon varmasti tosissaan.
Jo nyt voi veikata, että kisasta tulee tiukka. Autonostajille parasta tässä on tietysti se, että kilpailu parantaa tuotteita joka tapauksessa.