Honda Civic Type R on kuuluisuus sporttisten perheautojen joukossa. Nyt nähtävä Type R:n viides sukupolvi on nopeampi mutta myös mukavampi kuin koskaan ennen.
Honda esitteli reilu vuosi sitten jo 10. sukupolven Civicin. Yksi automaailman pitkäikäisimmistä automalleista on tullut tunnetuksi myös urheilullisista versioita, joita on nähty vuodesta 1997 lähtien. Kireät Type R -versiot ovat tulleet tunnetuksi ennen kaikkea varsin rajusta olemuksestaan, joka on jyrännyt arkimukavuuden yli.
Ensimmäiset metrit uudella Civic Type R:llä hämmästyttävät; auto on jämäkkä, mutta yllättävän mukava. Iso kiitos parantuneesta arkimukavuudesta kuuluu sähköisesti säädettävällä iskunvaimennukselle, joka on laajentanut alustan toiminta-aluetta merkittävästi. Jäykimmällä asetuksella Type R:n luonteen toinen puoli tulee esille, jolloin auto tarjoaa tuttua nautintoa myös rata-ajossa.
– Auto on tiessä kuin takiainen nopeissakin mutkissa, toteaa Risto Virtanen uuden Type R:n ratin takaa.
Napakan ajettavuuden pariksi konepellin alta löytyy sopivasti potkua. 320-hevosvoimainen turbokone tarjoaa sopivan ripeät kyydit. Ja vaikka veto välitetään vain etupyörille, ei kuivalla alustalla ole pito-ongelmia hyvin toimivan tasauspyörästön lukon ansiosta.
Uuden Honda Civic Type R:n koko testi nähdään Teknavin 16. tv-kauden 3. jaksossa, jonka ensiesitys on maanantaina 1.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Ensituntuma: Honda Civic Type R – se kaikista siistein
Uusi Civic Type R selvitti Nürburgringin etuvetoisten ennätysajassa – hyppää kyytiin hurjalle kierrokselle
Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.