Mersun uusi Actros-kuorma-auto kuljettaa taloudellisesti

Mercedes-Benz asetti juhannusviikolla esittelemänsä uuden sukupolven Actros-rekkaveturin tuoreeltaan taloudellisuustestiin. Uuden Actroksen toteutunut polttoaineenkulutus sadalla kilometrillä on 25–26 litraa.

Edeltävää Actros MP3 -malli on myyty runsaat 700 000 kappaletta, joten se on Euroopan eniten myyty raskas kuorma-auto. Actrosin uuden sukupolven kehitystyöhön on käytetty noin miljardi euroa, ja vastaava summa on investoitu myös mallin tuotantoon ja valmistukseen.

Actros täyttää vasta tulossa olevat Euro6-päästötason määräykset, mutta auton saa myös Euro5-tason moottoreilla. Moottorien neljä teholuokkaa ulottuvat 310–375 kilowattiin (421–510 hv) ja vääntöarvot 2 100–2 500 newtonmetriin.

Hyttivaihtoehtoja on seitsemän, ja kuljettajan käyttö- ja matkustusmukavuuteen on panostettu erityisesti autoa suunniteltaessa. Kulutus on pudonnut jopa seitsemän prosenttia. Auton aerodynamiikkaa on hiottu peräti 2 600 tuulitunnelissa vietetyn testitunnin avulla.

Uuden Actros 1845 LS:n tosielämän taloudellisuutta testattiin Keski-Euroopassa toteutetussa testiajossa. Kaksi täyteen lastattua täysperävaunullista rekkaa, joissa toisessa oli Euro 6- ja toisessa Euro5-tason moottori, ajoivat Hollannin Rotterdamista Puolan Szczeciin ja takaisin yhteensä 10 000 kilometrin matkan.

Kolmas testiajoneuvo oli edellisen sukupolven Actros 1844 LS MP3:n niin sanottu Nardo-versio, jolla on hallussaan rataoloissa vuonna 2008 ajettu kuorma-autojen kulutusennätys. Tällä kertaa matka ajetaan muun liikenteen seassa normaalien liikennesääntöjen ehdoilla.

Dekran valvomassa testissä uusi Actros ylsi ainutlaatuisen alhaisiin päästö- ja kulutusarvoihin.

Testi osoitti, että raskas kuorma-auto, joka täyttää Euro6-vaatimukset, toteuttaa päästövaatimukset, jotka ovat 80 prosenttia tiukemmat kuin nykyisin vaadittavat.

Uusi Actros Euro6-versiona kuluttaa 4,5 prosenttia vähemmän kuin edellinen Euro5-mallisukupolvi. Hiilioksidipäästöt pienenevät suoraan suhteessa kulutukseen. Parantuneesta taloudellisuudesta huolimatta uusi Actros kykenee parempaan suorituskykyyn.

Uusi Actros on mahdollista ostaa myös Euro5-versiona. Tällä versiolla päästään vielä parempaan kuljetustehokkuuteen samassa päästöluokassa polttoainelitraa kohden. Uusi Actros 1845 BlueTec 5 kulutti 7,6 prosenttia vähemmän polttoainetta 10 000 kilometrin vertailutestissä kuin edeltävä 1844 BlueTec 5 -malli.

Teknari