Koeajossa Porsche Cayenne Coupé – se linjakkaampi vaihtoehto

Porsche leikkasi palan pois katumaasturi Cayennen katosta ja lisäsi nimeen sanan Coupé.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

Korkeasta omamassa

Jarrutuntuma rauhallisessa ajossa

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 107 280 €
Koeajoauto 133 899 €

Autoluokat ja korimallit ovat viime vuosina sekoittuneet tehokkaasti. Yksi uusi esimerkki perinteitä rikkovasta mallista on Porsche Cayenne Coupé, joka lähtee haastamaan esimerkiksi Audin, BMW:n ja Mercedeksen mallistosta jo löytyviä viistokattoisia katumaasturiversioita. Coupé-sanan käyttö tällaisen automallin yhteydessä saa etenkin konservatiivisemmilla autoihmisillä verenpaineen nousuun, mutta mallitarjonnan jatkuvasta kasvusta päätellen kauppa käy ja mallien tekeminen kannattaa.

Cayenne Coupé jakaa mielipiteitä varmasti paitsi nimensä myös ulkonäkönsä osalta. Viisto takalasi saa perän näyttämään varsin töpöltä sopivista kulmista tarkasteltuna. Sivuprofiilissa on myös paljon samoja piirteitä kuin Porschen pienemmässä katumaasturissa Macanissa. Sivuprofiiliin omaa tunnelmaa tuo kaareva ikkunalinja, jolla on haluttu hakea viitteitä legendaariseen 911-malliin.

Ei järkiperusteita

Suomalaiset tykkäävät perustella asioita rationaalisesti, mutta Cayenne Coupén valintaa on vaikea löytää sellaisia perusteita. Linjakkaammasta muodosta saa ensinnäkin maksaa noin 5 000 euroa enemmän. Muutokset tuovat autolle lisäpainoa noin 65 kiloa, mikä osaltaan vaikuttaa heikentävästi paitsi suorituskykyyn myös taloudellisuuteen. Näiden lisäksi viistompi kattolinja nipistää tavaratilasta osansa.

Muutokset ovat kuitenkin sen verran pieniä, ettei niitä käytännössä huomaa ratin takana. Cayenne Coupé on edelleen yksi upeimmista tuotteista luokassaan sekä voimalinjan toimivuuden että ajettavuuden kannalta. Pieni pistäytyminen myös maaston puolella yllätti, sillä ilmajousituksella varustettu auto eteni täysin sopimattomasta rengastuksesta huolimatta vakuuttavasti jyrkistä montuista ja ristiriipuntatilanteista.

Porsche Cayenne Coupé löytää varmasti ottajansa. Se on upean tasapainoinen ja monipuolinen katumaasturi, jolla on hybridivoimalinjan turvin mahdollista hoitaa valtaosa arkiliikkumisista paikallisesti päästöttömästi.

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden viidennessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 20.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Porschen isomman katumaasturin viistokattoinen versio.

KENELLE Trendikästä ja erottuvaa katumaasturia tarvitsevalle.

AJETTAVUUS Porsche Cayennen ajettavuuden olemme todenneet jo useampaan kertaan hämmästyttäväksi. Ratin takana Coupé ei käytännössä eroa sisarmallista, eli rauhallisessa ajossa ilmajousitus nielee epätasaisuudet sivistyneesti. Suurempi yllätys tulee kuitenkin radalla, kun autoa aletaan piiskata kohti pidon rajoja. Korkeasta massasta huolimatta Cayenne käyttäytyy todella tarkasti ja nöyrästi. Nelivetojärjestelmä on takavetopainotteinen ja jopa kuivalla pinnalla on havaittavissa taipumusta lievään yliohjautuvuuteen. Kokonaisuus ei jätä toivottavaa.

SUORITUSKYKY Cayenne E-Hybrid mahdollistaa hieman yli 30 kilometrin täysin sähköisen ajamisen. Pelkällä sähköllä ajamista helpottaa E-Power-asetuksella kaasupolkimen virtuaalinen pykälä, joka kertoo rajan polttomoottorin käynnistymiselle. Sähkömoottori riittää hyvin taajamaliikenteeseen ja jopa moottoritienopeuksien ylläpitoon, mutta kiihdytys 120 km/h lukemaan on varsin verkkaista pelkän 100 kW:n turvin. Kuljettajan paikalla toivoisi vain parempaa tuntumaa jarrupolkimen ensimmäisille senteille, joilla säädellään regeneraatiota. Nyt hidastuksen aloituksesta ja lopetuksesta tulee helposti töksähtävä jousimaisen tuntuman vuoksi. Kun sähkö loppuu, tai kaasupoljinta painetaan enemmän, tulee etenemistä keventämään ahdettu V6-moottori. Tämän turvin iso auto liikahtaa vaivattomaan tahtiin ja etenemistä säestää miellyttäväksi viritetty äänimaailma. 8-portainen automaattivaihteisto toimii moitteetta sekä rauhallisessa että reippaammassa ajossa.

TILAT Sisätilat eivät juurikaan eroa normaalista Cayennesta. Takaistuinta on hieman laskettu, jolla kompensoidaan aavistuksen matalammalla olevaa katto. Suurin ero on tavaratilassa, joka on noin 150 litraa pienempi, mutta edelleen hyvän muotoinen ja helposti hyödynnettävissä.

MALLISTO Cayenne on tarjolla kolmella polttomoottorilla ja kahtena hybridiversiona. Näistä Suomessa myydään käytännössä vain hybridejä, sillä pienten CO2-päästöjen ansiosta ne ovat huomattavasti polttomoottoriversiota edullisempia. Esimerkiksi perusversio Cayenne Coupé on lähes 40 000 euroa kalliimpi kuin samalla polttomoottorilla ja sähkömoottorilla sekä akustolla varustettu E-Hybrid. Nyt koeajettu hybridi onkin Suomessa malliston edullisin versio.

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupe
Polttomoottori
2 995 cm3, V6 turbo
Teho 250 kW (340 hv) / 5 300-6 400 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 340-5 300 r/min
Sähkömoottori
Teho
100 kW (136 hv) / 2 800 r/min
Vääntö 400 Nm / 100-2 400 r/min
Yhteisteho 340 kW (462 hv) / 5 250-6 400 r/min
Yhteisvääntö 700 Nm / 1 000-3 750 r/min
Akkukapasiteetti 14,1 kWh
Toimintamatka sähköllä 36 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,1 s
Huippunopeus 253 km/h (sähköllä 135 km/h)
Yhdistetty polttoaineenkulutus 4,1 l/100 km
CO2-päästöt 93 g/km
Yhdistetty energiankulutus 23,3 kWh/100 km
Mitat Pituus 4 931 mm, leveys 1 983 mm, korkeus 1 676 mm, akseliväli 2 895 mm
Omamassa 2 360 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Tavaratila 500-1 440 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Tänään tv:ssä: Testissä linjakas Porsche Cayenne Coupé – “Mieletön kokonaisuus”
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid – sähköllä suosioon
Kotimaan koeajossa Porsche Panamera 4 E-Hybrid – pienillä päästöillä isoa säästöä​​​​​​​

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.