Koeajossa Peugeot 3008 Hybrid4 ­– reipasta kyytiä sähkön turvin

Peugeot tulee vahvasti mukaan ladattavien hybridien markkinoille. 3008 saa sähköistyksen myötä nelivedon ja se nousee malliston tehokkaimmaksi versioksi.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Emme tykänneet

Jarrutuntumasta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 49 388 €
Koeajoauto 51 779 €

Ladattavat hybridit valloittavat henkilöautomarkkinoita ennätystahdilla. Autonvalmistajat ovat pakotettuja myymään niitä saadakseen mallistojensa keskimääräiset CO2-päästöt alas, ja toisaalta Suomessa pienten päästölukemien ansiosta nämä mallit myös kiinnostavat asiakkaita. Pienen autoveron lisäksi nykypäivän lataushybridit tarjoavat kohtuullisen toimintamatkan sähköllä ja ihmisille mahdollisuuden hoitaa arkipäivien liikkumiset edullisemmin ja paikallisesti päästöttömästi.

Suomessa Peugeotin myydyin malli on ollut heti sen markkinoille tulosta vuodesta 2017 lähtien katumaasturi 3008. Vielä ennen kasvojenkohotuksen aikaa Peugeot päätti hakea lisäpuhtia myyntiin tuomalla mallistoon kaksi ladattavaa hybridiversiota. Ensin markkinoille saadaan Peugeotin koko henkilöautomalliston tehokkaimmaksi malliksi nouseva nelivetoinen Hybrid4, ja myöhemmin keväällä tämän etuvetoinen sisarmalli.

Hybridiversioiden lähtökohtana on toiminut tuttu 1,6-litraisen bensaturbon ja 8-portaisen automaattivaihteiston yhdistelmä. Moottorin ja vaihteiston väliin on sijoitettu sähkömoottori, minkä vuoksi moottoria on jouduttu siirtämään muutamia senttejä. Myös imusarja ja öljypohja eroavat polttomoottorimalleista. Tämä pakettia on sama molemmissa hybridideissä ja nelivetoinen erottuu sähkömoottorin sisältävällä e-RAD-taka-akselilla.

Sähköistettyjen versioiden 13,2 kWh akusto löytyy takaistuimen ja tavaratilan alta. Tästä kuluttajalla on käytettävissä 10,4 kWh, sillä automatiikka jättää aina akkuun virtaa vähintään 10 prosenttia ja täyteen ladattaessa akkuun jää tilaa kolmen prosentin verran. Tällä suojellaan akun käyttöikää, mutta varmistetaan myös energian talteenoton toimivuus ja nelivedon toiminta, vaikka akku näyttäisi olevan tyhjä. Auto on varustettu 7,4 kW yksivaiheisella laturilla, jonka turvin latauslaitteella akuston saa täyteen noin parissa tunnissa. Akusta riittää energiaa käytännössä vajaa 50 kilometrin ajoon ja Peugeot tarjoaa myös mahdollisuuden auton lämmitykseen ja jäähdytykseen akun energialla.

Käytännössä voimalinja toimii upeasti. Normaalissa ajossa auto etenee takavetoisena, sillä kiinteällä välityssuhteella varustettu sähkömoottori tarjoaa paremman hyötysuhteen ja pienemmät häviöt. Tarvittaessa etusähkömoottori tulee mukaan peliin, joten autolla voi ajaa täysin sähköisesti myös nelivetoisena. Akun tyhjentymisen myötä tai kaikkia voimavaroja halutessa käyttöön myös polttomoottori käynnistyy. Sen liittymistä mukaan seuraa pieni viive, mikä on ymmärrettävää. Suorituskyky on todella vakuuttavaa, eikä 3008:n kanssa todellakaan tarvitse olla tientukkona. Ainoa kauneusvirhe tulee esille tyhjällä akulla ajettaessa, jolloin vaihteiden vaihdot huomaa pienestä nykäyksestä.

Kuljettajan paikalla eniten parantamisen varaa jättää jarrutuntuma. Hyvän jarrutuntuman tekeminen hybridiautoihin on selkeästi osoittautunut valmistajille haastavaksi, sillä Peugeot ei ole asian kanssa yksin. Jarrupoljinta painettaessa ensimmäisten senttien liikkeellä säädellään energian talteenoton voimakkuutta. Jousimainen tuntuma on hieman epämääräinen ja esimerkiksi pehmeä pysähtyminen vaatii harjoittelua ja vain totuttelua. Syvempään jarrua painettaessa myös levyjarrut tulevat mukaan ja kovemmissa jarrutuksissa hidastuvuuden säätely on helpompaa, mutta energian hukkaamisen näkökulmasta kovat jarrutukset eivät ole tavoiteltava tilanne.

Peugeot on tehnyt hienoa työtä hybriditekniikan istuttamisessa 3008:aan. Sulavasti toimivan hybridijärjestelmän lisäksi nelivetoisuus on kaivattu täydennys katumaasturihenkisen auton mallistoon. Toki myös hinta nousee uudelle tasolle, mutta eipä toisaalta samassa hintaluokassa liiaksi ole tarjolla 300-hevosvoimaisia nelivetoja.

Peugeot 3008 Hybrid4 on koeajossa Teknavin tv-kauden neljännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 5.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Peugeot 3008:n ensimmäinen lataushybridi ja nelivetoversio.

KENELLE Nelivetoista ja ladattavaa hybridiä kaipaavalle.

AJETTAVUUS Hybridiversio on varsin reilusti sisarmallejaan painavampi, minkä vuoksi alusta on jouduttu säätämään jämäkämmäksi ja siihen on tullut ripaus pintakovuutta. Toisaalta vauhdin kasvaessa ja isommissa epätasaisuuksissa korin pystysuuntaiset liikkeet kasvavat varsin suuriksi massan vuoksi. Ohjauksessa on varsin jämäkkä vaste, mutta tuntuma on turhan etäinen. Kaarteissa massa tulee esille kallisteluna ja käytöstä leimaa lievä aliohjautuvuus.

SUORITUSKYKY Normaalissa ajossa pelkkä sähkö riittää vaivattomaan liikkumiseen. Takamoottorin kiinteä välitys ja katkoton veto tekee etenemisestä sähköautojen tapaan erittäin miellyttävää. Kaasupoljinta syvempään painettaessa ja etenkin Sport-ajotilassa kaikkia kolmea moottoria hyödyntämällä 3008 Hybrid4 liikahtaa todella rivakkaan tahtiin. Etenkin lähdöt paikaltaan ovat sähkömoottorin ansiosta ripeitä, eikä moni ulkopuolinen ehkä uskoisi jellonakeulan hyökkäävän sellaiseen tahtiin.

TILAT 3008 sijoittuu suosittuun keskikokoisten katumaasturien luokkaan. Kuljettajan paikalla saa miellyttävän ajoasennon, joskin pieni ohjauspyörä saattaa vaatia hieman totuttelua. Kosketusnäyttö jää hieman kauas ajon aikaista käyttöä ajatellen. Takana riittää tilaa aikuisille, mutta istuinosa on valitettavan lyhyt. Hybridiversion tavaratila on hieman muita malleja pienempi erilaisen pyöräntuennan vuoksi, mutta selkeän muotoinen tila on helppo käyttää, eikä siihen ole korkeaa kynnystä.

MALLISTO Nelivetoisen hybridin lisäksi 3008:n voimanlähteeksi on tarjolla 1,2-litrainen bensakone (96 kW (131 hv)), 1,5- ja 2,0-litraiset dieselit (96 kW (131 hv) ja 130 kW (177 hv)) sekä etuvetoinen lataushybridi (165 kW (224 hv)). Pikkubensa ja pienempi diesel ovat tarjolla sekä manuaalivaihteistolla että automaattina, kun taas kaikki tehokkaammat ovat aina automaattivaihteisia. 3008-malliston hinnat alkavat 29 222 eurosta ja Active-perusvarustelu pitää sisällään muun muassa automaatti-ilmastoinnin, digitaalisen mittariston, 8-tuumaisella näytöllä varustetun multimediajärjestelmän, vakionopeudensäätimen ja kaistavahdin. Noin 2 500 euron panostuksella pääsee käsiksi Allure-varusteluun, joka tuo mukanaan esimerkiksi LED-ajovalot, aktiivisen kaista-avustimen, kuolleenkulmen varoittimen ja älypuhelimen peilausjärjestelmän. Paras varustelu kulkee nimellä GT ja se on myös Hybrid4-mallin vakiovarustelu. Siihen kuuluvat muun muassa auton avaimeton käyttö, peruutuskamera, akttivinen vakionopeudensäädin, ajolinja-avustin, ja sähkötoiminen takaluukku.

Peugeot 3008 Hybrid4
Polttomoottori 1 598 cm3, R4 turbo
Teho 147 kW (200 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 300 Nm / 3 000 r/min
Sähkömoottori edessä
Teho 81 kW (110 hv)
Vääntö 320 Nm
Sähkömoottori takana
Teho 83 kW (113)
Vääntö 166 Nm
Yhteisteho 220 kW (299 hv)
Yhteisvääntö 520 Nm
Akkukapasiteetti 13,2 kWh (käytettävä 10,4 kWh)
Toimintamatka sähköllä 63 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,9 s
Huippunopeus 235 km/h (sähköllä 135 km/h)
Yhdistetty polttoaineenkulutus 1,3 l/100 km
CO2-päästöt 30 g/km
Yhdistetty energiankulutus Ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 447 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 620 mm, akseliväli 2 675 mm
Omamassa 1 915 kg
Perävaunumassa jarruin 1 250 kg
Tavaratila 395-1 357 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot nähdään sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.