Koeajo: Skoda Enyaq RS iV on mainio kokonaisuus, Risto Virtanen jäi kaipaamaan vain yhtä repivää asiaa

Skoda Enyaq RS iV on Risto Virtasen mielestä auto, jossa yhdistyy harvinainen kombinaatio: urheilullisuus, katumaasturius ja täyssähköisyys. Virtanen testasi Enyaqia Alastaron radalla.

Teknavin testikuljettaja Risto Virtanen vei Skoda Enyaqin pippurisemman RS iV -version koeajolle Alastaroon. Moottoriradalla autoon istuessaan Virtanen aloittaa arvionsa sisätiloista.

– Ilmettä voi kuvata urheilullisen tyylikkääksi ja laatuvaikutelma on kaikin puolin kohdillaan. Täällä on materiaaleina käytetty hiilikuitujäljitelmää, mikrokuituverhoilua ja kontrastitikkausta, jolla korostetaan auton urheilullisuutta. Ajoasentoa varten sähköpenkistä löytyvät todella hyvät säätövarat.

Skoda Enyaq RS iV -koeajo
Skoda Enyaq RS iV tekniset tiedot.

Radalla Virtanen aloittaa koeajon tutustumalla perusominaisuuksiin arkisessa nopeudessa.

– Rauhallisessa ajossa huomaa, että jousituksessa on painotettu urheilullisuutta ja jämäkkyyttä. Edessä alusta on 15 millimetriä ja takana 10 milliä matalampi kuin Enyaq-perusversiossa. Urheilullisuuden myötä menetetään jonkun verran mukavuutta, tienpinnan pienetkin epätasaisuudet välittyvät ohjaamoon.

Enyaq RS iV:n ohjaus on Virtasen mielestä urheilullisen jämäkkä sekin, ja tuntumaan on jätetty selkeästi vastetta.

– Ohjaustuntuma on rauhallisessa ajossa hyvin luonteva. Näkyvyys ohjaamosta eteen ja sivuille on hyvä.

Skoda Enyaq RS iV -koeajo
Skoda Enyaq RS iV Alastaron moottoriradan maisemissa.

Jarrutuntumaa Virtanen oudoksuu aluksi, mutta pääsee pitkän poljinliikkeen kanssa sinuiksi pian.

Enyaq RS iV:n akut ottavat sähköä sisuksiinsa korkeimmillaan 135 kilowatin vauhdilla, se tarkoittaa täysteholla ladattaessa, että akku on täynnä 40 minuutissa.

Nopeilla ratakierroksilla Virtanen käyttää auton ajomoodeista valintaa ”Sport”.

– Vaikka kyseessä onkin painava ja suhteellisen isokin auto, jämäkän alustan ansiosta kallistelut pysyvät kurissa, totta kai pientä kallistelua tapahtuu, hän analysoi auton käytöstä kaarreajossa.

Ohjaustuntuma saa Virtaselta kiitosta, ratin käsiin välittämät tuntemukset kertovat selkeästi minnepäin auton renkaat osoittavat.

Skoda Enyaq RS iV -koeajo
Risto Virtanen ja Skoda Enyaq RS iV takavinkkelistä.

Loppuanalyysissa Enyaq pääsee puhtain paperein perusominaisuuksien ja laatuvaikutelman osalta, mutta yksi asia jää vaivaamaan Virtasta.

– Urheilullisen RS-mallin kyseessä ollessa jäin kaipaamaan sitä repivää voimaa.

Tekniset tiedot
ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV
Teho 299 hv
Vääntö 460 Nm
0-100 6,5 km/h s
Huippunopeus 180 km/h
Akku 82 kWh
Toimintamatka 478 km
Kulutus 16,3 kWh/100 km
Hinta alk 65 340 €

Katso Teknavin jakso vaikka heti MTV Katsomossa

Skoda Enyaq RS iV -koeajo
Skoda Enyaq RS iV erottuu ulkoisesti erikoisvärinsä ja mustien yksityiskohtien sekä erikoismaskinsa ansiosta.