Koeajo: Porsche 911 Turbo S – lisää painetta pyttyyn

Porsche terästi 911 Turboa. Malliston huipulla on tuttuun tapaan S-versio, johon on nyt tullut lisää tehoa 20 heppaa. Huomaako moista tehon kasvua edes? Vastauksia haettiin Kyalamin radalta Etelä-Afrikasta.

Suomeen alkuvuosi 2016
Hinta alk. 330 282 €

Tykkäsimme

helposta ajettavuudesta

hengen salpaavasta suorituskyvystä

sopeutumisesta arkiliikenteeseen

Emme tykänneet

ulkomuodoissa saisi olla enemmän potkua

verottaja haluaa 100 000 euroa

911 Turbo on aina ollut yksi parhaiten arkiajoon sopivia superautoja. Sen erinomainen ajodynamiikka, ja peruskuskinkin käteen sopiva yksinkertainen ajettavuus ovat tehneet autosta legendan.

Nyt kun lähes kaikki 911-versiot ovat ahdettuja, Turbo ei ole enää aivan samanlainen sensaatio kuin mitä se oli auton ensiesittelyssä Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1974. Tuolla autolla Porsche myös domimoi FIA:n ratasarjoja 70-luvun lopulla.

Uudistetun Turbon sydän on yhä tuttu 3,8-litrainen kuutosbokseri, josta otetaan irti perusversiossa 540 heppaa ja urheilullisemmassa S-mallissa vielä 40 heppaa lisää. Teho on kasvanut siis suhteutettuna varsin maltillisesti, ja se on saavutettu turboahtimien geometriaa, polttoaineen ruiskutuspainetta sekä moottorielektroniikkaa muuttamalla.

Kyalamin moottorirata Johannesburgin kupeessa Etelä-Afrikassa on tuttu paikka F1-historiaa mielellään muisteleville. Keke Rosberg teki täällä F1-debyyttinsä vuonna 1978, ja JJ Lehto ajoi Sauberille sen ensimmäiset pisteet tallin ensimmäisessä kisassa vuonna 1993.

Tämä historian havinaa huokuva ympäristö on paikka, jossa pääsemme ensi kertaa uudistetun 911 Turbon rattiin. Kyalamin rata on hauska paikka tehokkaalla autolla. Radalla on mukavasti korkeuseroja, nopeita mutkia sekä brutaaleja jarrutuspaikkoja.

Ensimmäinen täyskaasukiihdytys salpaa hengen. Nopeusmittarin neula ampuu ylöspäin kuin raketti: 100, 150, 200 km/h… Kiihtyvyydessä ei ole tosin mitään dramatiikkaa. Auto välittää tehon tiehen erinomaisesti. Satasen vauhtiin ehditään 2,9 sekunnissa eli Turbo alittaa nyt ensimmäistä kertaa maagisen kolmen sekunnin rajan.

Ensimmäinen jarrutuspaikka todistaa hiilikuitukeraamisten jarrulevyjen olevan tehtäviensä tasalla. Jarrutuntuma on erinomainen. Hidastumista seuraa ensimmäinen mutkayhdistelmä, jonka läpi voi ajaa käsittämättömällä nopeudella. Ajossa ei ole havaittavissa vieläkään minkäänlaista draamaa. 911 Turbo etenee kuin kiskoilla. Se ei pyri puskemaan mutkaan ajettaessa eikä halua irrottaa perää kovin helpolla mutkista ulos tultaessa – ellei kuski sitten halua provosoida autoa tähän. Ajonvakatus antaa tähän niin haluttaessa hieman entistä enemmän löysää.

Kori ei myöskään kallistele – kiitos vakiona olevan korinvakautusjärjestelmän. Ohjaus on veitsenterävä ja kuski saa ohjauspyörältä jatkuvasti erinomaisesti tietoa tapahtumista auton alla. Hieman kääntyvät takapyörät auttavat auton kääntymistä nopeissa mutkissa sekä vakauttavat kulkua isoa kovaa ajettaessa. Pitoa 20-tuumaisissa renkaissa (edessä 245/35 ZR 20 ja takana 305/30 ZR 20) on niin runsaasti, että auton ominaisuuksiin syntyy heti käsittämätön luotto. Tuo luotto pitää tosin ansaita.

Oikeissa käsissä Turbo S on petollisen nopea. Nürburgringin Nordschleifella Turbo on S on nyt kaksi sekuntia nopeampi kuin radalle varta vasten tehty GT3 RS. Kellot pysähtyvät aikaan 7 minuuttia ja 18 sekuntia. Se on yhdeksän sekuntia nopeammin kuin edeltävässä 911 Turbossa.

Kaikki tämä on helppo uskoa. Mutta tämä ei ole kuitenkaan se tämän auton juttu. Rataosuuden jälkeen viemme Turbon jalottelemaan myös tavallisille teille. Epätasaisemmilla pinnoilla on helppo huomata, miten Porsche on säätänyt jousitusta toimimaan paremmin entistä laajemmalla skaalalla; eli auto on normaaliajossa entistä mukavampi ja radalla entistä dynaamisempi.

Optisesti auton muutokset ovat pieniä: uudet takavalot, uusi perä, uudet ilmanottoaukot, uudet ovenkahvat… Tämä on Porschen filosofia, mutta nyt kun perus-Carrerakin on jo turbo, Turbon olemusta voisi korostaa vähän enemmän. Ohjaamossa suurin muutos on se, että Turbon navigointi- ja kommunikointijärjestelmät on laitettu nyt ajan tasalle muun 911-malliston tavoin.

Uudistetun 911 Turbon hinnat alkavat 284 511 eurosta, ja tuosta summasta pyöreät 100 000 euroa päätyy valtiolle. Ässän hinnat alkavat 330 282 eurosta. Molemmat versiot saa myös avonaisena, Cabriolet’n lisäkustannus on noin 25 000 euroa.

Porsche 911 Turbo S
Moottori 3 800 cm3, 6-syl. tuplaturbobokseri
Teho 427 kW (580 hv) / 6 750 r/min
Vääntö 750 Nm / 2 250–4 000 r/min
0-100 km/h 2,9 s
Huippunopeus 330 km/h
EU-kulutus 9,1 l/100 km
CO2-päästöt 212 g/km
Mitat Pituus 4 507 mm, leveys 1 880 mm, korkeus 1 297 mm, akseliväli 2 450 mm
Omamassa 1 600 kg
Tavaratila 115 l