Koeajo: Lamborghini Aventador SV – härkäpäisten superauto

SV on aina tarkoittanut Lamborghinien maailmassa jotain erikoista, eikä Aventador Superveloce petä. Tässä on yksi maailman brutaaleimmista autoista.

Tykkäsimme

brutaalista voimasta

härskistä ulkonäöstä

V12-moottorin äänistä

Emme tykänneet

jäämässä dinosaurukseksi tekniikkakilpailussa

soveltuvuudesta arkeen

Maailmassa myydään tänä vuonna noin 4 000 Lamborghinia, joista noin puolet on V12-moottorisia Aventadoreja. Tästä joukosta uuden superversion kaavaillaan löytävän 600 innokasta ostajaa.

SV eli Superveloce on aina edustanut Lamborghinien harvalukuisessa joukossa äärimmäisyyttä. Ensimmäinen SV oli legendaarisen kaunis Miura (1971–73). Seuraava oli Diablo (1996–2000), jota seurasi Murciélago (2009–11). Ja nyt on siis Aventadorin vuoro.

Ei Aventador peruskuoseissakaan mikään kesy seinäruusu ole. Sen moottori kehittää tehoa 700 hevosvoimaa, ja huippunopeuttakin löytyy 350 km/h. Superveloce nostaa tehon 750 hevosvoimaan, jolloin nopeuskin kasvaa yli 350 km/h lukemaan.

Kiihtyvyyteen tehon lisäys ei juuri vaikuta – ainakaan välillä 0–100 km/h, sillä mekaanisen pidon rajat tulevat yksinkertaisesti vastaan. Tämän yläpuolella eroa alkaa sen sijaan tulla. Perusversio kiihtyy esimerkiksi 200 km/h vauhtiin 9,5 sekunnissa, kun SV kellottaa lukeman 8,6 sekuntia. 300 km/h nopeuteen SV ehtii tasan 24 sekunnissa. Luku on brutaali. Huippunopeudessa ei kovin suurta eroa ole, sillä SV:n downforcea on parannettu perusversioon verrattuna peräti 170 prosentilla. Toki suorituskykyyn on vaikuttanut myös se, että SV:ssä ylimääräistä painoa on karsittu pois noin 50 kiloa.

​

Ja rehellisesti sanottuna tuskin se on suorituskyky, minkä takia tämä versio ostetaan. Joillekin riittää yksinkertaisesti vain paras ja eksoottisin, mitä tarjolla on. Lähes kaikki valmistettavat SV:t on jo myyty, ja iso osa niistä päätyy keräilijöille. Erikoisautossa pääoma on turvassa, sillä niiden arvo kasvaa turvallisesti joka vuosi.

SV:n kohdalla auton arvoa lisännee jo se, että yhä useampi superauto liikkuu osittain sähkömoottorien tukemana – tai moottorit ovat vähintää  ahdettuja. Lamborghini ei tähän kisaan ole lähtenyt mukaan. Sen 6,5-litrainen V12 on yhä perinteinen eli se hengittää vapaasti.

Pääsimme SV:n rattiin Barcelonassa sijaitsevalla 4,7 kilometriä pitkällä F1-radalla. Kokemus säväyttää. Jo perusversio kehittää sivuttaisvoimia 1,45 geetä, ja SV:n parantuneen aerodynamiikan ja sitä myötä pidon ansiosta tuo luku on varmasti kasvanut vielä. Ja autossa oli vielä alla Pirellin semislicksit. Tämän tunsi heti niskassa. SV:llä ajamisen jälkeen on entistä helpompi ymmärtää, miksi F1-kuskit treenaavat niskalihaksiaan.

​

Kaasun painallus aiheuttaa myös muljahduksen vatsassa. SV lähtee liikkeelle kuin sonnin potkusta. Mutkissa sivuttaispito hämmentää. Totta kai Haldex-neliveto vakauttaa menoa, mutta miten joku auto voi kulkea näin lujaa kuin kiskoilla? Ja Haldexista puhuttaessa, Aventadorissa on käytössä neljäs sukupolvi, kun esimerkiksi tuoreimmat VW-konsernin perheautot luottavat jo viidenteen sukupolveen…

Etupyörille voidaan tarjota maksimissaan 60 prosenttia kaikesta voimasta. Neliveto toimii hyvin, ainoastaan aggressiiviset kaasupolkimen painallukset saavat auton hieman pois tolaltaan.

Kaikesta tästä huolimatta fysiikan lait hämärtyvät taas kerran superauton ratissa. Auton kiihtyvyys, pito ja hidastuvuus ovat jotain käsittämätöntä. Onneksi jarrut ovat täysin tehtäviensä tasalla…

​

Sähköiseen ohjaukseen on löydetty yllättävän hyvä tunto, ja ohjausvastetta voi tietysti myös säätää ajotyylin mukaan. Jousitus on jo mukavimmallakin asetuksella todella napakka, eli pienimmätkin tien epätasaisuudet tuntee heti takapuolessaan. Kisa-asetuksilla alakerta on jäykkä kuin oikeassa kilpa-autossa. Syytä tietysti onkin, sillä kyllä näitä autoja varmasti ulkoilutetaan myös ratapäivillä.

750 hevosvoiman tehoillaan SV ylittää Ferrari F12:sta teholukeman 10 orilla. Tämä ei varmasti ole sattumaa. Ja F12 on takavetoinen, joskin sen älykäs pidonhallintaan vaikuttava elektroniikka on selvästi edistyksellisempää kuin mitä Lambolla on tarjota.

Toisaalta bruutalius on juuri Lamborghinin juttu ja oikeastaan ainoa selkeä kilpailuvaltti Ferraria vastaan. Sama bruutalius koskee myös auton ulkonäköä. Aventador SV näyttää enemmänkin modernilta maanpinnalla kiitävältä stealth-hävittäjältä kuin autolta. Jo siksi sitä on pakko rakastaa.

​

Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce
Moottori 6 498 cm3 V12
Teho 552 kW (750 hv) / 8 400
Vääntö 690 Nm / 5 500
0-100 km/h 2,8 s
Huippunopeus yli 350 km/h
EU-kulutus 16,0 l/100 km
CO2-päästöt 370 g/km
Mitat Pituus 4 835 mm, leveys 2 030 mm, korkeus 1 136 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa n. 1 700 kg
Tavaratila n. 150 l