Koeajo: Maailman nopein maasturi on härskin ylellinen – yhtä nopea kuin uusi Porsche 911 Carrera S

Bentleyn ensimmäinen maasturi määrittelee uudestaan raja-arvot sille, millainen ylellinen ja urheilullinen maasturi voi olla.

Urheilulliset luksusmaasturit ovat muotia, kaikki haluavat sellaisen. On helppo uskoa, että Bentleyn uudesta SUVista tulee helposti uusi jetset-piirien lemmikki, jolla tulevat ajamaan niin Paris Hilton, sellaiset jalkapallotähdet kuin Ronaldo, muotimaailman silmiinpistävät, rap-artistit kuin myös lukuisat Hollywood-tähdetkin.

Numeroiden valossa Bentayga on häkellyttävä ilmestys. Painoa 2,5 tonnia. Tehoa 608 heppaa. Hintaa omakotitalon verran. Istuminen tällaisen auton rattiin ensimmäistä kertaa aiheuttaa koeajajassa väkisinkin kunnioitusta. Ja ensi-istuma aiheuttaa heti ensimmäisen ahaa-elämyksen. Odotimme luksusta, rasti ruutuun. Odotimme että raha haisee, check. Odotimme luksusjahtia, hmmm… Mielikuvissa odotukset olivat suuremmat kuin mitä Bentayga itse asiassa on, vaikka sillä on pituutta reilusti yli viisi metriä.

Massiivinen kojelauta sekä todella leveä keskikonsoli saavat ohjaamoon vaikuttamaan pienemmältä kuin mitä se on. Ahdas olisi väärä sana, mutta esimerkiksi Range Roverin tyylillisesti rauhallisempi ja siten myös selkeämpi ohjaamo tuntuu tilavammalta. Mutta tätähän asiakaskunta juuri odottaa.

Ylellisyyttä on myös ylenpalttinen mukavuus, ja tässä Bentayga loistaa. Se etenee kuin sukkasillaan, moottori ei värinöi ohjaamoon oikeastaan lainkaan. Sen käyntiä ei myöskään kuule normaaliajossa. Vasta kaasun painallus herättää pedon.

Auton suuri massa hämärtää tietysti vauhdin tuntua, mutta peffa ja selkänojaan kiinni painuva selkä kertovat omaa kieltään kiihtyvyydestä. Voima puhuu, kun 6-litrainen W12-moottori kiihdyttää 2,5 tonnia painavan auton satasen vauhtiin vain hieman yli neljässä sekunissa. Siis neljässä sekunnissa. Bentayga on yhtä nopea kuin uusi Porsche 911 Carrera S!

Tämä suorituskyky yhdistettynä auton ylellisyyteen sekä myös yllättävän hyviin maasto-ominaisuuksiin on rehellisesti sanottuna järjetön yhdistelmä. Eli onko Bentaygassa siis järkeä vai ei? Aika näyttää, mutta ensituntumalta tähän on helppo vastata kyllä. Bentayga tarjoaa jotain sellaista, jota markkinoilta on vielä toistaiseksi puuttunut. Se vetoaa raharikkaaseen kermaan aina. Tämä tarkoittaa tervettä kassavirtaa eli rahaa virtaa enemmän kassaan kuin sieltä pois.

Elinehto tässä kaikessa on se, että Bentayga tuntuu myös ehdalta Bentleyltä. Se ei vaikuta tippaakaan uudet kuoret saaneelta Audi Q7:ltä, jonka kanssa se kuitenkin jakaa perusrakenteensa. Ja totta kai ero Audiin tulee ennen kaikkea ostajan näkemistä yksityiskohdista, ja näissä Bentley loistaa. Bentleyn mukaan jokaisen auton valmistamiseen osallistuu 53 käsityön taitajaa, jotka käyttävät autoon yhteensä 130 käsityötuntia.

Ja kun kermasta kerran puhutaan… Bentleyn varustelistalta löytyy suorastaan häkellyttävä määrä erilaisia varusteita, joihin voi upottaa helposti käsittämättömän määrän rahaa. Kojelautaan saa esimerkiksi Breitlingin valmistaman kellon, joka sisältää niin paljon käsityötä, että sen valmistamiseen pystyy vain muutama ihminen maailmassa. Siksi kellon valmistaminen kestää kolme kuukautta. Tähän nähden 150 000 euron hintalappu ei voi tuntua liialliselta… eihän? Varustelistalta löytyy myös piknik-kori reilun 20 000 euron hintaan. Ei se ole hullu, joka pyytää.

Bentaygan yksilöintimahdollisuudet ovat luonnollisesti lähes rajattomat. Ulkovärejä on vakiona 17, ja lisähintaan valikoima kasvaa 90:ään. Ja totta kai korin saa halutessaan myös juuri sen väriseksi kuin haluaa. Sisäverhoiluun on tarjolla 15 erilaista nahkaa. Jalopuulistoja on seitsemän erilaista. Turvavyötkin voi valita 15 eri värinä.

Toki myös vakioauton yksityiskohtien määrä vakuuttaa. Mittaristoa peittää esimerkiksi oikea lasi, ei muovi kuten niin monessa “tavis”autossa. Eikä lasi ole mitä tahansa lasia vaan samaa mineraalilasia, jota löytyy monesta luksuskellosta. Tietysti.

Ja Bentayga on luultavasti vasta alkutaipaleellaan. Kukaan ei pysy kuumimpana hottina ainiaan. Siksi Bentelyllä harkitaan jo uusia versioita Bentaygasta. Pohdinnan alla ovat mm. hybridi (toteutunee) sekä dieselversio (toteutunee). Ei olisi myöskään lainkaan ihme, jos autosta valmistettaisiin parhaiden Bentley-traditioiden mukaan vieläkin nopeampi Speed-versio. Rikkaille ei tunnetusti riitä mikään. Speed-version voisi jopa lanseerata uudessa coupaisemmassa korimallissa BMW X6:n ja Mercedes GLE Coupen tyyliin. Maailma ei ole enää entisensä, kun Bentayga on saapunut.

Tykkäsimme

upeasta ja ylellisestä ohjaamosta, laatuvaikutelma on todella ylellinen

käsittämättömästä suorituskyvystä

ajettavuudesta etenkin mutkateillä

maasto-ominaisuuksista

Emme tykänneet

kulutuksesta

MIKÄ Bentleyn ensimmäinen maasturi ja samalla maailman nopein sellainen.

KENELLE On helppo uskoa, että Bentayga tulee olemaan jetset-piireissä vähän aikaa SE auto, jonka kanssa kannattaa näyttäytyä. Bentaygan omistajalla on jo valmiiksi tallissa useampi auto, mutta ainahan siellä on tilaa vielä jollekin uudelle ja kiehtovalle. Bentleyn myyntitavoite Bentaygalle on ensi vuonna 5 500 autoa. Tämä tuntuu alimitoitetulta, sillä autosta on jo yli 5 000 tilausta.

AJETTAVUUS Ajokokemus on yhtä massiivinen kuin miltä Bentayga vaikuttaa. Ja kuski on ajokokemuksen herra. Hän voi säätää auton asetuksista niin ohjausta, vaihteistoa, kaasupolkimen vastinetta, nelivetoa kuin jousitustakin. Auto on joko ylellisen mukava tai jopa yllättävän urheilullinen. Bentayga todellakin määrittelee uudestaan ylellisen maasturin ajettavuuteen liittyvät raja-arvot. On uskomatonta, miten ketterästi ja tasapainoisesti (=urheilullisesti) tämän kokoinen auto taipuu mutkayhdistelmiin. Korin aktiivinen vakauttaja pitää myös korin kallistelut erinomaisesti kurissa. Bentaygan ratissa ei kuitenkaan kannata unohtaa fysiikan lakeja. 8-portainen automaattivaihteisto toimii hyvin niin leppoisasti kuin urheilullisestikin ajettaessa.

SUORITUSKYKY on hämmentävä. Täysin uusi W12-moottori sammuttelee sylintereitä taloudellisesti edettäessä tai herättää henkiin käsittämättömän voiman tunteen niin haluttaessa. Kiihtyvyys satasen vauhtiin kestää 4,1 sekuntia, ja huippunopeutta on tarjolla yli 300 km/h! Tarvittaessa Bentayga taipuu myös yllättävän haastavaan maastoajoon, jos vaikka omistaja haluaa etsiä itselleen ja seuralaiselleen hieman rauhallisemman piknik-paikan.

TILAT Bentaygan ohjaamo on samalla aikaa klassinen, moderni kuin myös yltiöpäisen ylellinen. Istuimet ovat erinomaiset ja todella mukavat. Takapenkillä istutaan yhtä mukavasti, sillä sieltä löytyy kaksi samanalaista istuinta kuin edestäkin. Valittavana on myös normaalimpi kolmen istuttava takapenkki. Tavaratila on riittävän iso pidemmällekin matkalle kuin vain viikonlopun viettoon. Tässä pitää tosin muistaa se, että raharikkaiden pukukoodit vaativat isompaa tavaratilaa jo trendikkäälle viikonloppulomalle suunnattaessa. Huhujen mukaan harkinnassa on jo myös 7-paikkainen versio.

Bentley Bentayga
Moottori 5 950 cm3, tuplaturbo-W12
Teho 447 kW (608 hv) / 5 000–6 000 r/min
Vääntö 900 Nm / 1 350–4 500 r/min
0-100 km/h 4,1 s
Huippunopeus 301 km/h
EU-kulutus 12,8 l/100 km
CO2-päästöt 292 g/km
Mitat Pituus 5 141 mm, leveys 1 998 mm, korkeus 1 742 mm, akseliväli 2 992 mm
Omamassa 2 422 kg
Tavaratila 590 l