Mercedes jatkaa mallistonsa sähköistämisestä lataushybridien lisäksi uusien täyssähköautojen muodossa. Tämän vuoden ensimmäinen sähkötähti kulkee nimellä EQA.
Monien muiden valmistajien tavoin Mercedes sähköistää mallistoaan vauhdilla. Erittäin nopeaan tahtiin yleistyneet lataushybridit saavat tämän vuoden aikana rinnalleen joukon täyssähköautoja. Uutuustykitys alkaa kompaktin luokan katumaasturista.
Uusi täyssähköauto tottelee nimeä EQA ja se pohjautuu kompaktin kokoluokan GLA-malliin. Sukulaisuus tähän pieneen katumaasturiin on helppo havaita, vaikka auto onkin höystetty Mercedeksen muista täyssähköautoista tutuilla elementeillä. Näihin kuuluvat muun muassa umpinainen maski ja EQC:stä tuttu poikittainen valolista takaluukussa. Aerodynamiikan kerrotaan olevan GLA:ta paremmalla tasolla, millä on luonnollisesti myös vaikutusta auton toimintamatkaan.
Ohjaamon osalta EQA noudattaa ulkonäköäkin enemmän GLA:n tyyliä. Kuljettajan edessä on varustelusta riippuen kaksi 7-tuumaista, tai kaksi 10,25-tuumaista näyttöä. Käyttöliittymä tunnetaan nimellä MBUX ja se tarjoaa myös tuen etäkäytölle. GLA:n tavoin 4,46 metriä pitkä auto tarjoaa varsin kiitettävät tilat myös takapenkkiläisillä ja tavaratilaa on tarjolla 340–1 320 litraa. Omamassaa pikkujässikällä on sähkötekniikan myötä varsin reilut 2 040 kiloa.
Alussa yksi voimalinja, mutta lisää on luvassa
Kyseessä on siis periaatteessa polttomoottoriautosta sähköautoksi tehty paketti, mutta sähköistämisen tarpeet on huomioitu jo tämän perusrakenteen suunnittelusta alkaen. Tästä syystä esimerkiksi akun ja muun sähkötekniikan sijoittelussa ei pitäisi olla juurikaan kompromisseja polttomoottorisisareen verrattuna.
EQA tulee alkuvaiheessa tarjolle yhdellä etuvetoisella voimalinjalla ja mallimerkinnällä EQA 250. Etuakselilla sijaitseva induktiomoottori tarjoaa tehoa 140 kW (190 hv) ja vääntöä 375 Nm. Näiden turvin satasen nopeus saavutetaan 8,9 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 160 km/h. Kokonaisuudessaan moottori, alennusvaihde ja tehoelektroniikka on pakattu hyvin tiiviiksi kokonaisuudeksi.
Ohjaamon alapuolelta löytyvän akuston hyödynnettävissä olevaksi kapasiteetiksi valmistaja ilmoittaa 66,5 kWh. Tämän turvin WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi kerrotaan 424 kilometriä ja yhdistetty kulutus on 17,9 kWh/100 km. Auto on varustettu 11 kW tehoisella AC-laturilla, jolla akusto täyttyy noin kuudessa tunnissa. CCS-pikalatausta EQA tukee 100 kW tehoon saakka ja parhaimmillaan lataus 10-80 % tapahtuu valmistajan ilmoittaman mukaan noin puolessa tunnissa.
Mallisto täydentyy myöhemmin sekä eri akkuversioilla että nelivetoisilla malleilla. Valmistaja ei julkaissut vielä tarkempia tietoja tulevista malleista, mutta mainitsi mallistoon tulevan yli 500 kilometrin toimintamatkan tarjoavan version. Lisäksi tarjolle on tulossa nelivetoversio, joka tarjoaa yli 200 kW (272 hv) kokonaistehon. Nelivetoversiosta valmistaja paljasti sen verran, että sen taka-akselilla sijaitseva moottori on etumoottorista poiketen kestomagnetoitu synkronimoottori, ja auto etenee normaaleissa ajotilanteissa siis takavetoisena.
EQA:n myynti alkaa Euroopan markkinoilla jo helmikuun aikana. Saksassa uutuuden hinnat alkavat 47 541 eurosta, mikä lienee varsin lähellä myös Suomen markkinoiden hintaa. Palaamme auton hinnoitteluun ja varusteluun maahantuojan vahvistettua tietoja.
Kuvat: Daimler AG
Lue myös:
Mercedes-Benz EQC lähtee 81 373 eurolla – tällainen on odotettu sähköautouutuus
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.