BMW on nyt virallisesti julkaissut uuden seitsemännen sukupolven 5-sarjan. Auto tulee viitoittamaan merkin tietä lähitulevaisuuteen.
Kuuden aikaisemman sukupolven aikana BMW on myynyt 5-sarjaa 7,6 miljoonaa kappaletta. Se on ehdottomasti yksi baijerilaisvalistajan tärkeimmistä malleista niin teknisesti kuin kaupallisestikin. Täysin uuden auton rakenteessa on käytetty 7-sarjassa esiteltyä kevytrakennetekniikkaa, jonka avulla auton painoa on saatu tiputettua noin 100 kiloa. Samalla kuitenkin korin jäykkyys on huomattavasti aiempaa parempi.
Muotoilullisesti malli on muuttunut varsin hillitysti. Keulassa on uusimman 7-sarjan ilmettä, ja edeltäjään verrattuna suurin ero on huomattavasti kevyemmän näköisessä perässä. Takavalot ovat aiempaa viirumaisemmat, jotka samalla korostavat auton leveyttä.
Auton turvallisuusjärjestelmät edustavat luonnollisesti viimeisintä huutoa, ja BMW on nyt lähempänä autonomista ajamista kuin on koskaan aikaisemmin. BMW tuo siis tarjolla kilpailijoilta jo jonkin aikaa sitten löytyneet järjestelmät, jotka aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaistavahdin avulla pystyvät huolehtimaan auton ajamisesti esimerkiksi ruuhkissa ja monotonisella moottoritiellä.
Multimediajärjestelmät edustavat luonnollisesti uusinta sukupolvea. BMW:n iDrive-järjestelmää käytetään edelleen keskikonsolista, mutta tarjolla on aiempaa enemmän haptisia mahdollisuuksia. Keskikonsolin näyttö on nyt 10,25-tuumainen, ja kuljettajalla tarjolla olevan heijastusnäytön pinta-ala on nyt 70 prosenttia aiempaa suurempi.
Myös moottoripuolella nähdään merkittävät uudistukset. Bensamoottoreita on alkuun tarjolla kaksi, ja mallimerkinnällä 530i (5,4 l/100 km, 126 g/km) kulkeva malli on ensimmäistä kertaa 2,0-litrainen ja nelisylinterinen moottori. Tämä tarjoaa 252 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä vääntöä, joiden turvin 0-100 km/h kiihdytys sujuu 6,2 sekunnissa. Toinen bensamalli kulkee mallimekinnällä 540i (6,5 l/100km, 150 g/km), ja silloin keulalta löytyy 3,0-litrainen turboahdettu suora kutonen. Sen lukemat ovat 340 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä, jotka liikauttavat auton satasen vauhtiin 4,8 sekunnissa.
Dieseleinä ovat tarjolla 520d (4,1 l/100km, 108 g/km) ja 530d. Ensimmäinen on nelisylinterinen ja tarjoaa 190 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä. Jälkimmäinen puolestaan on perinteinen 3,0-litrainen kuusisylinterinen tarjoten 265 hevosvoimaa ja 620 newtonmetriä vääntöä.
Mallisto täydentyy myöhemmin muun muassa erityisen taloudellisilla malleilla sekä luonnollisesti pistokehybridillä. Lisäksi M-sarjalaisia on luvassa.
Kuvat: BMW