Hyötyajoneuvot erottuvat perinteisistä henkilöautosta etenkin siinä, että ne ovat monipuolisesti muokattavissa erilaisiin käyttötarkoituksiin. Tehdasversioiden lisäksi maahantuoja sekä yhteistyökumppanit voivat varustella autot asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Teknavi pääsi tutustumaan Volkswagenin hyötyajoneuvovalikoimaan Hämeenlinnassa maastossa ja jääradalla. Kokeiltavissa oli pääasiassa nelivetoisia malleja, joiden myynti on korostunut myös hyötyajoneuvojen kohdalla; vuonna 2015 myydyistä Volkswagenin hyötyajoneuvoista 33 prosenttia oli varustettu nelivedolla. Suurin yksittäinen malli myynnissä on viime vuonna uudistunut kuudenteen sukupolveen ehtinyt Transporter, jonka myynnistä lähes 39 prosenttia oli nelivetoisia.
Tehdasvarustelun lisäksi merkittävää roolia hyötyajoneuvojen myynnissä näyttelevät erilliset ammattikäyttöön suunnatut varusteet. Erityisen rankkoihin aloihin asiakas voi varustella autonsa tehtaan hyväksymillä Seikel-maastovarusteilla. Näihin lukeutuvat muun muassa noin 2,5 senttimetriä korotettu alusta, isommat pyörät sekä alleajosuojat pohjassa. Näiden lisäksi tarjolla on esimerkiksi nostimia sekä vinssejä.
Teknavi tutustui tarkemmin kahteen Seikel-erikoismalliin, sekä Amarokin rungon päälle tehtyyn ambulanssiin. Lyhyen kokeilun perusteella Seikel-varustelun ja pienen alustakorotuksen myötä tuleva lisämaarava parantaa merkittävästi autojen maasto-ominaisuuksia. Perinteiseen tapaan keskimäärin kuljettajalta loppuu uskallus ennemmin kesken kuin näiden autojen kyvyt.
Myös ensikerta ambulanssin ratissa teki vaikutuksen. Kokonaismassaltaan noin 2,6 tonnia painava nelivetoinen auto oli ratin takaa hämmästyttävän helppo ajettava. Taka-akseliston ilmajousitus tasaa kyytiä hienosti ja esimerkiksi Norjassa varsin suosituksiksi muodostuneen ambulanssin etenemiskyky on vähintäänkin kiitettävä.
Kuvat: Mikko Autio