Harmittaako parkkipaikkakolhu? Tällä menetelmällä säästät satoja euroja

Auton pintoihin tulevien kolhujen korjaaminen on perinteisin menetelmin varsin kallista puuhaa. Pienet kolhut voi oikaista usein myös nopeasti ja ilman maalaamista PDR-menetelmällä.

Liikenteessä olevissa autoissa näkee paljon pieniä käytön jälkiä. Ihmiset myös suhtautuvat hyvin eri tavoin auton käyttöön, ja kaikki eivät välttämättä edes kiinnitä huomiota erilaisiin jälkiin. Toisia nämä kuitenkin häiritsevät ja ne on saatava korjattua.

Useimmat pienistä kolhuista pystytään korjaamaan perinteiseen maalaukseen verrattuna nopealla ja kustannustehokkaalla PDR-menetelmällä. Lyhenne tulee sanoista Paintless Dent Repair, mikä vapaasti käännettynä tarkoittaa kolhun korjaamista ilman maalaamista. Menetelmässä kolhu oikaistaan jäljen taustapuolelta painelemalla ja ulkopuolelta liiman avulla vetämällä.

Pienikin kolhu näkyy hyvässä valossa ikävästi tasaisessa kyljessä.

Pääsimme seuraamaan pienen, mutta ikävän näköisen parkkipaikkakolhun oikaisua pelti- ja kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistuneelle Autoklinikalle. Perinteisesti PDR-menetelmä sopii noin kahden euron kolikon kokoisten kolhujen oikaisuun, mutta jokainen tapaus luonnollisesti arvioidaan tapauskohtaisesti. Normaalia haastavamman tästä tapauksesta teki kolhun sijainti, joka ei mahdollistanut yleisintä reittiä koukkujen viemiseksi kolhun taakse. Yleisimmin ovessa olevien kolhujen taustapuolelle pääsee käsiksi ikkunan vierustaa hyödyntäen.

Ulosvetäjällä saadaan hoidettua osa oikaisusta.

Tällä kertaa oikaisu aloitettiin kuumaliimalla ja ulosvetäjällä. Kyseessä on tätä tarkoitusta varten spesifioitu liima, joten tätä ei kannata ryhtyä kokeilemaan kotona normaalilla kuumaliimalla. Painauman koosta ja muodosta riippuen valitaan parhaiten tilanteeseen sopiva työkalu, joka kiinnitetään maalipintaan liiman avulla ja aloitetaan työstäminen ulosvetäjällä.

Työstäminen tapahtuu kolhun molemmin puolin.

Muutaman vedon jälkeen jälki on jo tasoittunut jo merkittävästi, mutta virheettömään lopputulokseen pääseminen vaatii taustapuolen työstöä. Tällä kertaa sinne päästään käsiksi takavalon takaa löytyvän huoltoaukon kautta. Korjausta suorittavalla Juha Heiskasella on yli 10 vuoden kokemus PDR-menetelmästä, ja tänä aikana eri merkkien valojen- ja paneelien kiinnitykset ovat tulleet tutuiksi. Etäisyys kolhulle on sen verran pitkä, että yleisimpien työkalujen sijaan nyt on tarve käyttää hieman pitempiä ja järeämpiä oikaisukoukkuja.

Oikaisuun ei ole varsinaisesti mitään erityiskikkoja, vaan toiminta on pinnan hallittua muokkaamista. Välillä pinta jopa pullistuu ulospäin, jotta kaikki kohdat saadaan tuotua alkuperäiseen tasoon. Tarvittaessa pintaa tasoitetaan myös ulkopuolelta naputtamalla maalipintaa hartsista valmistetulla tapilla.

Tarvittaessa pintaa naputetaan ulkopuolelta takaisin päin hartsista valmistetulla tapilla.

Työstämisen jälkeen Heiskanen viimeistelee työn vielä kevyellä kiillotuksella, jolla saadaan häivytettyä maalipinnan pienet vauriot. Tämän jälkeen jälkeä on käytännössä enää mahdoton löytää. Todisteena ovat vain ennen korjausta otetut valokuvat.

Nopea, kustannustehokas ja ympäristöystävällinen

Esimerkkitapauksen kaltaisen kolhun oikaisun kustannukset perinteisen menetelmin olisi vaatinut ison kylkipalan hionnan, paikkauksen ja maalauksen. Aikaa olisi mennyt muutama päivä ja kustannukset olisivat helposti nousseet nelinumeroisiin summiin. PDR-menetelmällä aikaa kului vajaa kaksi tuntia ja kustannukset ovat täysin eri luokkaa.

– Kustannuksissa liikutaan PDR:n osalta noin 150 eurossa. Hintaero perinteisillä menetelmillä tehtäviin korjauksiin voi olla yllättävänkin suuri, puhutaan usein sadoista euroista, kertoo PDR-oikaisuun erikoistunut Heiskanen.

Nopeuden ja kustannussäästön lisäksi PDR-menetelmän eduksi on huomioitava ympäristöystävällisyys. Maalien tuottamisen ja maalaamisen aiheuttavat ympäristöhaitat jäävät kokonaan pois.

Lopputulosta ei voi kuin ihailla.
Tappi

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.