Koeajo suoraan Hungaroringiltä – Mercedes-AMG A 45 ihastuttaa radalla

Joskus autojen ominaisuuksien saaminen esille vaatii rataolosuhteita. A-sarjan AMG toimii hienosti arkiajossa, mutta ihastuttaa vielä enemmän radalla.

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Ajettavuudesta

Äänistä

Emme tykänneet

Lievästä aliohjautumisesta

Hinta alkaen 71 107 €

Istun Mercedes-AMG A 45 4Maticin ratin takana ja näen edessäni Mercedes-AMG:n lippulaiva GT S:n leveän perän. Ajokouluttaja huikkaa radioon lähtökäskyn ja auto lähtee lipumaan hitaasti eteenpäin. Olen tarkistanut hetkeä aikaisemmin ajoasetuksen olevan radalle parhaiten sopivassa RACE-moodissa ja lähden kouluttujan perään. Heti varikon portin jälkeen edellä olevan tuplaturbo-V8:n pakoäänet valtaavat myös pikku-AMG:n ohjaamon, mikä on merkki siitä, että nyt on aika painaa kaasua.

Ensimmäisillä ratakierroksilla käytiin tarkka perehdytys Hungaroringin F1-rataan, mutta nyt iltapäivän loppupuolella vain innokkaimmat kuskit ovat vielä kiertämässä rataa. Kouluttaja näyttää omalla ajollaan suositeltavaa ajolinjaa edessä, mutta pitää vauhdin sellaisena, ettei takana tarvitse hidastella turhan takia.

A-sarjalainen uudistui jo viime vuoden puolella, jolloin AMG:n teholukema nousi nykyiseen 381 hevosvoimaan. Kyseessä on litrateholtaan edelleen tehokkain sarjavalmisteinen nelisylinterinen moottori. Tehon lisäksi kone tarjoaa hienosti vääntöä; täydet 475 newtonmetriä ovat käytettävissä jo hieman yli 2 000 minuuttikierrokselta, mikä tuo joustavuutta arkiajoon.

Nyt keskitymme kuitenkin kierrosalueen ylärekisteriin. Kone vetää intoa kasvattaen aina rajoittimelle saakka, mikä tulee välillä yllättäen nopeasti vastaan. Onneksi vaihteiston reagointi kuljettajan pyyntöihin on huomattavasti aiempaa nopeampaa. Itse vaihtotapahtuman nopeutta on vaikea arvioida, mutta vaihto tapahtuu välittömästi kuljettajan vetäessä ratin takaa löytyvistä lavoista. Radalla myös automatiikka toimii niin hienosti, ettei manuaaliselle vaihtamiselle ole tarvetta.

Mercedeksen pikku-AMG:t ovat aina nelivetoisia, ja radalla testissä olleet yksilöt olivat varustettu lisävarustepaketilla, joka tuo säädettävän alustan lisäksi tasauspyörästön lukon etuakselille. Lukko huolehtii, ettei jyrkistä kaarteista ulos kiihdytettäessä kevyempi etupyörä pääse hukkaamaan tehoa. Kovavauhtisissa kaarteissa on havaittavissa lievää aliohjautumista, joka on oikeastaan ainoa ajamista hieman häiritsevä tekijä. Auton balanssi on kuitenkin hyvä ja pienellä kaasun kevennyksellä auton saa taittumaan nöyrästi haluttuun suuntaan. Toki tehoa enemmän taakse ohjaamalla autosta saisi ehkä hieman hauskemman, mutta toisaalta siinä vaiheessa nopeus etenkin radalla alkaisi helposti kärsiä.

Alusta ja ohjaus toimivat hienosti vailla häiritseviä piirteitä. Ohjaus vaikuttaa alkuun jopa hieman kevyeltä moniin muihin nykypäivän autoihin verrattuna, mutta tämä ei ole nopeuden noustessa häiritsevä piirre. Ohjaus on tarkka, ja keulan pidon menetys on helppo huomata ohjauksen kautta. Kompaktista koostaan huolimatta A-sarja on myös hyvin vakaa kovemmissa nopeuksissa. Pääsuoralla nopeus nousee hieman yli 200 km/h lukemiin, eikä kovakaan jarrutus aiheuta ylimääräistä ohjelmaa. Jarrutuksissa huomio kiinnittyy myös loogiseen jarrutuntumaan ja helposti annosteltavissa olevaan hidastuvuuteen. Tehostin ei ole yliherkkä ja poljinta saa painaa nykymittapuulla varsin syvälle, ja juuri tämä suhteellisen pitkä liikerata tekee jarruvoiman annostelusta helppoa.

Auton käytös on kaikissa tilanteissa helppoa ja ajoissa ennakoitavissa. Joku voisi kutsua sitä ehkä tylsäksi, mutta radalla vain nopeuden perässä ajavalle A-sarjan AMG tarjoaa miellyttävän kokonaisuuden. Autossa on riittävästi voimaa, ja sen käyttäminen on hauskaa tarkan ja tasapainoisen ajettavuuden ansiosta. Radan kiertämistä jatkaisi siis mielellään, mutta renkaat saisi päivittää pykälän verran pitävämpiin. Nyt tarjolla oli sinänsä ratakierroksista hyvin suorituvat Dunlop Sport Maxxit.

Oman kappaleensa ansaitsee myös pienen paholaisen äänet. AMG on loihtinut neloskoneelle todella muhkean äänimaailman sekä sisälle että ulos. Alakierroksilla bassovoitteinen sointi tuo voimakasta tunnelmaa, ja ylös päästessä äänessä on brutaalia raakuutta. Kokonaisuutta ei ole myöskään pilattu teennäisillä kaiutinäänille, vaikka välillä putkissa paukkuu moottorijarrulla hieman yli-innokkaaseen tahtiin. Onneksi tämänkin piirteen saa rauhoitettua ajamalla matalammilla kierroksilla, tai valitsemalla keskikonsolin napista hiljaisemman ajotilan.

Mercedes-AMG A 45 4Matic
Polttomoottori
1 991 cm3, R4 turbo
Teho 280 kW (381 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 475 Nm / 2 250-5 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähköhydraulisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 4,2 s
Huippunopeus 250 km/h (270 km/h)
EU-kulutus 6,9 l/100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4 304 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 417 mm, akseliväli 2 699 mm
Omamassa 1 555 kg
Tavaratila 341-1 157 l

Kuvat: Mikko Autio