Ensituntuma: Viiden sylinterin taikaa

Automaailma on ollut kiitollinen Audille vuonna 2009 esitellyn uuden viisisylinterisen moottorin ansiosta.

Moottori on tarjonnut värikästä vaihtelua etenkin äänimaailmaltaan kompaktien sporttien nelisylinterisiin moottoreihin verrattuna. Se on myös palkittu useita kertoja kansainvälisellä tasolla Vuoden Moottori -palkinnoilla. Viisisylinterinen kone on nähty paitsi edellisen sukupolven TT RS:n keulalla myös RS 3:n sekä katumaasturi RS Q3:n keulalla.

Nyt esiteltävä uudistunut kone on aiempaa kevyempi, tehokkaampi ja taloudellisempi. Uuden TT RS:n keulalla esiteltävä kone tarjoaa 2,5-litran iskutilavuudestaan miellyttävät 400 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä vääntöä. Voima välitetään aina seitsemänportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta neljälle vetävälle pyörälle. Ulkoisesti RS on helppo tunnistaa perusmallistosta huomattavasti isompien ilmanottoaukkojen, kiinteän takaspoilerin ja takadiffuusorin ansiosta.

Auto on pakattu täyteen Audin uusinta tekniikkaa kehittyneistä vedonhallintajärjestelmistä aina viimeisimpiin liitettävyys- ja viihdejärjestelmiin. Palaamme näihin myöhemmin kattavamman koeajon yhteydessä. Ensimmäisenä kiinnostus kuitenkin kohdistuu auton fiilikseen ja siitä pääsimme ottamaan selvää Espanjan Auringon alla.

Ensimmäinen käynnistys saa hymyn huulille. Audi on onnistunut viisisylinterisen äänimaailman kanssa. Sytytysjärjestetyksestä johtuva ominainen käyntiääni miellyttää, ja pakoäänet tuodaan ulkomaailmaan vakiona olevan RS-sporttiputkiston kautta. Äänessä on nykytrendin mukaan aavistus teennäisyyttä, mutta kokonaisuutena se on varsin miellyttävä.

Liikkellelähtö tapahtuu vaivattomasti. Kaksoiskytkinvaihteisto toimii kohtuullisen hyvin, mutta ensimmäisellä vaihteella on havaittavissa aavistuksenomaista nykimistä hitaassa ajossa. Rauhallisessa ajossa kierrokset pysyvät alhaisina vahvan väännön ja nopeasti isommalle vaihtavan vaihteiston ansiosta. Vakiovarustukseen kuuluvan Audi Drive Select -ajotilavalitsimen avulla voi vaikuttaa auton toimintaan. Comfortista Dynamic-tilaan siirryttäessä vaihteisto vaihtaa pari pykälää pienemmälle, avaa pakoputkiston läpät ja moottorin vaste muuttuu huomattavasti terävämmäksi. TT RS muuttuu napin painalluksella leppoisasta kruiserista huomattavasti rajumman tuntuiseksi urheiluautoksi.

Ja myös suorituskyky vastaa vakiota rajummin ulkonäön synnyttämiä odotuksia. TT RS spurttaa lähtöjärjestelmän siivittämänä satasen vauhtiin 3,7 sekunnissa, ja menohaluja piisaa pitkälle tämän ylikin. Mutkaisilla pikkuteillä auto tuntuu ketterältä, mutta viimeisin tuntuma jää hieman etäiseksi kuten kovin yleisesti nykyautoissa. Edeltäjän tapaista varsin helposti esille tulevaa taipumusta aliohjaamiseen ei kuitenkaan ole enää havaittavissa.

Jotta tällaisilla voimareserveillä varustetusta autosta saa kaiken irti, sitä täytyy päästä ulkoiluttamaan oikeassa ympäristössä. Meille tarjoutuikin mahdollisuus päästä ottamaan autosta hieman enemmän irti Jaraman moottoriradalla Madridissa. Nelivetoinen auto etenee kiihdytyksissä vakaasti, mutta vauhdin noustessa vakioalusta alkaa käydä hieman turhan pehmeäksi. Rajummissa jarrutuksissa perä myös hieman hakee eikä turhan kevyeksi tehostettu ohjaus helpota tilannetta, vaikka se onkin suhteellisen tarkka. Autoon on tarjolla myös säädettävä Magnetic Ride -alusta, jota ei valitettavasti ollut tässä yhteydessä mahdollista kokeilla.

Muutamien ratakierrosten jälkeen TT RS:n voi sanoa olevan varsin nopea auto. Sen voimalinja toimii erittäin hienosti, ja viisisylinterinen moottori päästää ilmoille nautinnolliset äänet. Pidon rajoja lähestyessä auto käyttäytyy loogisesti, mikä tekee myös kovaa ajamisesta hauskaa. Riittävän suorituskykyn lisäksi auto tarjoaa myös riittävän mukavuuden arkipäiväiseen ajeluun. Ja toki neliveto on aina hyvä ratkaisu Suomen talvisiin oloihin.

Palaamme TT RS:n pariin kattavamman koeajon merkeissä.

Kuvat: Mikko Autio